Naše webové stránky obsahují odkazy na partnerské weby. Pokud se prokliknete z našich stránek na stránky partnera a tam si zakoupíte jeho služby, obdržíme za zprostředkování provizi (Zjistit více informací). Tato forma spolupráce nijak neovlivňuje objektivnost našich recenzí. Každým nákupem přes proklik z našich stránek podpoříte naši redakci, abychom i do budoucna mohli tvořit kvalitní a užitečný obsah. Ďekujeme.
Důležité upozornění Všechny naše články píšou skuteční lidé. Nejsou to umělé texty od stroje.
Jak začít vydělávat na Fiverru a podobných platformách s pracovními nabídkami
Obsah
Znáte český web Já udělám? Fiverr je velmi podobný portál, ale s globálním dosahem. Pokud jste zdatní v angličtině nebo jiném světovém jazyce, určite se vyplatí nabízet všechny vaše vědomosti a dovednosti přes portály, jako je Fiverr, a rozšířit váš pracovní trh na celý svět. Nabídněte své služby a práce si vás pravděpodobně najde!
Na začátku možná jen jako přivýdělek. Pokud budete mít dobré reference, zákázek bude přibývat a je velmi pravděpodobné, že najdete stálé odběratele vašich služeb. Naučte se propagovat svoje nabídky a Fiverr se pro vás může stát dostatečným zdrojem nových zákázek.
Jak funguje Fiverr?
Fiverr je portál, ktorý obsahuje nabídky od freelancerů i profesionálů. Vznikl v roce 2010 v Tel Avivu v Izraeli a dnes má pobočky v New Yorku, San Franciscu, Orlandu, Phoenixu, Londýně a Berlíně.
Nabídky na Fiverru jsou opravdu rozmanité. Jsou roztřízené do kategorií: Graphics & Design, Digital Marketing, Writing & Translation, Video & Animation, Music & Audio, Programming & Tech, Business, Lifestyle a Trending. Všech podkategorií je celkem kolem 200.
Nezáleží na tom, ze kterého kouta světa jste. Záleží pouze na tom, co umíte, nebo co hledáte. Fiverr můžete využít, pokud:
- Chcete svoje služby nabízet jako „seller“.
- Jako „buyer“ hledáte freelancera, který pro vás udělá požadovanou práci.
V našem článku sa zaměříme hlavně na sellery, tedy ty, kteří svoje služby nabízejí.
Jak začít nabízet svoje služby na Fiverru?
Jaké jsou vaše vědomosti a dovednosti, které byste mohli nabídnout? Proklikejte si podkategorie a zjistíte, že téměř všechno, co umíte, je pro někoho užitečné. Inspirujte se a získejte přehled, jakým způsobem jsou nabízené služby ve vaší kategorii. Nakopne vás to i při tvorbě vašeho profilu.
Zaregistrujte se
Na začátku je potřebná registrace. Je možné použít Facebook, Google, Apple ID pro Apple zařízení nebo e-mail. Fiverr vám zašle link pro ověření na váš e-mail, hned po ověření jste přihlášeni. Registrace je bezplatná.
Nastavte si svůj profil na Fiverru
Klikněte na váš avatar v pravém horním rohu, zobrazí se menu s volbami pro správu vašeho profilu:
Skrz možnost Profile můžete editovat: Vaši fotku, popis profilu, propojení s vašimi sítěmi (Facebook, Google, Dribbble, Stack Overflow, GitHub, Vimeo, Twitter), vaše pracovní dovednosti, vzdělání a certifikáty.
Všechny profily vytvořené na Fiverru jsou defaultně nastavené jako „buyer“. Pokud chcete aktivovat váš profil pro prodej služeb, klikněte na možnost „Become a Seller„. Systém vás upozorní, že byste měli mít vyplněné všechny údaje v profilu a shrnutá jsou i základní pravidla:
- Údaje o vás musí být pravdivé.
- Je zakázané mít více účtů s duplicitní nabídkou.
- Je zakázané najímat si na vypracování vašich nabídek jiné členy Fiverru.
- Je zakázané domlouvat si se zadavatelem práci na nabídce mimo Fiverr.
Dejte si na svojí prezentaci záležet, podílí se na úspešnosti vašich prodejů. Přidejte autentickou fotku, popište vaše jedinečné talenty, získejte si důvěru kupujících také ověřením vaší e-mailové adresy a telefonního čísla. Pouze v případě, že máte vyplněných aspoň 65 % údajů v profilu, vám systém umožní registrovat nabídky (Gigs).
Vytvořte své nabídky na Fivveru – „Gigs“
Jako ukázku jsem si vybrala profil, kde je několik nabídek z oblasti Writing & Translation
> Articles & Blog Posts.
Prodávající má ve svém profilu uvedený bakalářský titul z psychologie, absolvované kurzy a následující dovednosti: WordPress, Creative writing, Psychological counseling, Content writing, Blog writing, Mental health, SEO writing, Counseling, Proofreading, Microsoft Word.
Nabídka psaní článků (i jiného obsahu) z oblasti psychologie nebo dětského vývinu, či články o cestování. Vzhledem ke studiu psychologie je zřejmé, že články budou odborné, že je to její parketa. I proto k ní opakovaně chodí spokojení zákazníci.
Zkuste vytvořit svoji nabídku podobným způsobem. Specifikujte konkrétní menší úkoly, při kterých dobře odhadnete rozsah, dobu zpracování i cenu. Nesnažte se toho do jedné nabídky (Gig) dát příliš! I ve velkých projektech jsou úkoly rozdělené na menší celky.
Dám vám pár příkladů:
- Nabídněte napsání článku na konkrétní téma, ve kterém jste doma. Ne napsání článků na libovolné téma.
- Nabídněte vypracování firemního WordPress webu s rozsahem např. 5 podstránek. Nabídněte vytvoření WordPress webu pomocí Elementoru. Ne naprogramování libovolného WordPress webu.
- Nabídněte překlad článku z angličtiny do češtiny s cenou za překlad 1 NS. Specifikujte témata, ve kterých se vyznáte. Ne libovolný překlad.
- Nabídněte grafický návrh loga. Ne libovolné grafické práce, u kterých nedokážete odhadnout rozsah a dobu dodání.
Už chápete?
- Přesnější specifikace znamená, že dokážete přesněji odhadnout čas dodání i cenu práce. K oboustranné spokojenosti.
- Vytvořte si renomé v konkrétní oblasti, která je vám blízká. Zakázky budete realizovat s chutí a s velkou pravděpodobností nezklamete ani zákazníka.
- Ušetříte si komunikaci a možná i frustraci z toho, že nedokážete zákazníkovi vyhovět, protože jeho požadavky přesahují vaše schopnosti.
- Berte svoje nabídky (Gigs) jako otevřená vrátka k úkolům většího rozsahu. Pokud vás klient osloví s větším úkolem, můžete si přesně vykomunikovat a specifikovat rozsah práce a cenu za práci a následně vytvořit samostatnou nabídku (Gig) s dohodnutým seznamem úkolů pro daného klienta. Poslouží to oběma stranám: Vy budete spokojení s odměnou za práci. Klient bude dopředu obeznámený s tím, co všechno může očekávat, kdy a za jakou cenu.
Nabídku (Gig) vytvoříte pomocí volby Become a Seller v menu vpravo. Také můžete v menu vpravo kliknout na volbu Dashboard a následně si na otevřené stránce zvolit v levém menu Start Selling.
Zobrazí se vám průvodce pro vytvoření nabídky (Gig), můžete si prohlédnout i doprovodné video s nápovědou:
Postupně vyplňte části formuláře Overview, Pricing, Description & FAQ, Requirements, Gallery. Jakmile vše vyplníte, nabídku publikujte.
Při definování cen v časti Pricing Fiverr umožňuje vytváření balíků. Funguje to takto:
- Zadefinujte sekce – každá má mít unikátní název. (Rozdělíte úkol na menší, postupně dodávané celky.)
- Zadejte popis služby a čas doručení pro každou sekci.
- Vyberte počet revizí, které klientovi umožníte.
- Zadejte cenu za každou sekci služeb.
V časti Requirements můžete vyplnit, jaké podklady jsou potřeba ze strany klienta.
Zviditelněte vaše nabídky
Je podobných nabídek, jako je ta vaše, na Fiverru hodně? Čím se dokážete v moři nabídek odlišit?
- Zaujmout můžete detailně vyplněným profilem, autentickou fotografií vás při práci.
- Zaměřujte se na klíčová slova v názvech a popisech vašich nabídek, pod kterými jsou vaše služby hledané.
- Vytvořte si portfolio s ukázkami vaší práce, vaše nabídka bude pro nakupující přesvědčivější.
- Velmi důležité jsou pozitivní recenze od vašich klientů. Dodávejte kvalitní služby, abyste si zasloužili maximálně dobré ohodnocení. Požádejte klienty, aby na váš profil napsali recenzi. Případně je požádejte, aby vás doporučili svým známým, kteří hledají podobné služby. Můžete jim za to nabídnout slevu.
- Inspirujte se prodejci různých aplikací a nástrojů – to, co jejich zákazníky přesvědčí, je například: Záruka vrácení peněz nebo dostupná zákaznická podpora. Nabídněte služby navíc i vašim klientům – například rychlejší dodání, neomezený počet revizí apod.
- Na Fiverru se zobrazuje průměrná doba reakce na objednávku. Abyste dokázali reagovat co nejrychleji, používejte také mobilní aplikaci Fiverr a reagujte na notifikace.
Které jsou nejčastěji hledané nabídky na Fiverru?
V hlavním menu je kategorie Trending. V ní najdete aktuálně populární kategorie – NFT Art, NFT Services, Character Animation, Interior Design a další, např. vypracování daňových přiznání v kategorii Tax Season.
Pokud na Fiverru sledujete blog, neuniknou vám články, ve kterých jsou zrekapitulované nejvyhledávanější nabídky za čtvrtletí. Například ve třetím čtvrtletí 2021 byla nejpopulárnější vyhledávání: Tvorba emoji pro Twitch, Správa sociálních sítí, Úprava grafiky ve Photoshopu, Voice over služby, Tvorba obsahu nebo také tvorba NFT.
Výhody a nevýhody Fiverru
Klady (+) | Zápory (-) |
---|---|
+ Garance plateb | - Kupující nejsou ověřováni |
+ Možnost vydělat "tips" (tringelt, spropitné) - pokud je buyer spokojen s vaší prací, má možnost zaplatit vám více | - Velká konkurence, mnoho konkurentů podlézá ceny |
+ Klienti z celého světa - globální dosah vaší nabídky, více příležitostí | - 20% provize samotnému Fiverru, také z "tips" (tringeltů, spropitného) |
+ Možnost rozjet byznys pro začátečníky - úkoly jsou lehké, můžete získat dostatek zakázek | - 14 dní než Fiver proplatí platbu od klientů, 7 dní pro top klienty |
Podobné portály s nabídkou služeb jako Fiverr
Fiverr je podobně jako náš portál Já udělám určený pro všechny, nejen pro profesionály. Je to první volba v případě, že podnikatelé hledají rychlé a levné řešení, nebo jakékoliv služby od věštění přes sekání trávy po programování. Má však také samostatnou sekci pro profesionály Fiver Pro, která funguje na stejném principu s tím rozdílem, že nabídky jsou od profesionálů, a tedy mnohonásobně dražší.
Další podobné portály, zaměřené na nabídky práce od a pro freelancery jsou například:
- Upwork – platforma pro freelancery, na které si mohou vytvořit svůj profil s nabídkou „projektů“ a kde je zároveň nabídka práce pro freelancery. Nabídky jsou vzájemně propojené, přičemž cena práce je přepočítaná skrze virtuální Upwork menu Connect.
- Freelancer – platforma pro freelancery, ve které jsou zároveň také pracovní nabídky pro freelencery. Je možné publikovat pracovní nabídky, o které se následně mohou freelanceři ucházet v aukci – nejlevnější nabídka vyhrává.
- Guru – platforma pro freelancery, ve které jsou zároveň také pracovní nabídky pro freelancery.
- Toptal – platforma se prezentuje jako místo, kde nabízí svou práci nejlepší vývojáři, grafici, finanční experti, manažeři atd. Pro zařazení do databáze je nutné projít 5krokovým přijímacím testováním. TopTal = Top Talented.
Shrnutí a závěr
Dnes možnost pracovat z domu nabízí mnoho firem. Hlavně z oblasti IT a marketingu. Stále to však není úplně splněný sen, často je totiž daný plný úvazek, pevná pracovní doba, během které byste měli sedět za počítačem…
Představte si, že by to fungovalo tak, že zaměstnanec dostane zadané úkoly, odhadne čas, který mu zabere jejich realizace a do dohodnutého termínu je dodá. Ale čas, kdy je bude realizovat v průběhu dne, si vybere sám. Rozdělí si den podle svých potřeb. Ano, chce to sebedisciplínu i zodpovědnost vůči pracovním závazkům. Pokud děláte práci, která vás baví, brzy zjistíte, že to jde. Že nacházíte motivaci, angažovanost a že mnohem lépe komunikujete.
Pokud máte nakročené tímto směrem, portály s globálním dosahem jako například Fiverr se pro vás mohou stát odrazovým můstkem.
Kdy byste nad prací z domu uvažovat neměli? Pokud se neradi učíte nové věci sami. Pokud vám vyhovuje zaměstnanecký poměr. Vyhovuje vám, že je vám zadaná práce, že si ji nemusíte sami shánět. A také že si nemusíte zajišťovat pracovní nástroje, starat se o instalování různých programů, sami si platit školení, nemusíte nahánět neplatiče faktur, nemusíte se starat o účetnictví, sledovat různé legislativní změny týkající se odvodů apod.