Průvodce: Jak vytvořit webové stránky

Průvodce: Jak vytvořit webové stránky

Chcete si vytvořit vlastní webové stránky svépomocí? Provedu vás tvorbou webu a vysvětlím všechny důležité pojmy. Ukážu vám, že postavit vlastní internetovou prezentaci zvládnete úplně sami i bez znalosti programování.

Dříve bylo nutností mít pro tvorbu webových stránek silné technické znalosti. Pro jednoduché stránky sice nebyla potřebná znalost programování, ale museli jste znát minimálně HTML a CSS. Nebudu vám vysvětlovat, co to je, protože dnes nemusíte znát ani tyto dvě zkratky.


Naši partneři

UpGates.cz moderní e-shopy na míru

Co dnes potřebujete k vytvoření webových stránek:

  1. Počítač, myš, klávesnici a internetové připojení
  2. Minimální počítačovou gramotnost

Více toho opravdu nepotřebujete.

Před samotnou tvorbou stránek je si třeba rozmyslet několik důležitých věcí. Nedoporučuji je podceňovat, protože by vám jejich pozdější řešení někdy v budoucnu mohlo přidělat dost vrásek na čele. V tomto průvodci se vám pokusím vysvětlit problematiku tvorby webu, abyste měli ve všem jasno a dokázali si vytvořit webové stránky sami.

Pojďme se podívat na to, jak začít s tvorbou webových stránek.

Vymyslete si jméno a zaregistrujte doménu

Všemu předchází výběr doménového jména. Doména je adresa webových stránek. My máme WebhostingCentrum.cz a vy nejspíš budete chtít za doménové jméno název vaší osoby, firmy, činnosti nebo cokoliv jiného. Problematika názvu domény je trochu složitější, takže bude lepší, když si přečtete náš článek Jak vybrat vhodnou doménu. Tedy za předpokladu, že ještě nemáte o názvu domény jasno.

Koncovky domén

Domény mají různé koncovky jako .cz, .sk (Slovensko), .de (Německo), .pl (Polsko), .eu (Evropská unie) a spousty dalších. Koncovku má většinou každý stát vlastní a pak jsou zde takové, které pod žádný stát nespadají. To jsou například .com, .net, .website, .store a mnoho dalších. Nejlepší je vybrat si doménu podle místa působnosti. Případně registrovat domény v dalších státech, pokud očekáváte, že budete expandovat.

Jak získat doménu?

Doménu si vlastně pronajímáme na jeden nebo více roků od nějakého správce domén. V České republice je to sdružení CZ.NIC a na Slovensku SK-NIC. Každý stát má svého správce domén, ale to není tak důležité, protože doména se pronajímá (registruje) přes registrátora domén. V České republice jich je hned několik. Mezi ty levnější patří určitě WEDOS a Forpsi, ale je možné je registrovat i u dalších společností jako je například Webhosting C4, WebSupport, Váš-hosting a další.

Za doménu se platí roční poplatek a v dalších letech se platí obnovovací poplatek. U českých domén (.cz) je tento poplatek v roce 2021 od 180 Kč/rok a výše. V závislosti na zvolené společnosti, u které si doménu registrujete. Tento poplatek se skutečně platí každý rok. Pokud jej neuhradíte, tak o doménu přijdete.

Když už máte doménu, tak přejděte k další fázi tvorby webu.

Napište si, co bude web obsahovat

Před samotnou tvorbou webových stránek si ujasněte, co na nich budete psát a prezentovat. Prostě si rozmyslete jejich obsah. U firemních stránek se snažte potenciálním zákazníkům popsat vaši činnost, produkty a služby. Snažte se poukázat na vaše zkušenosti a výhody. Pokud jich příliš nemáte, tak raději lépe popište to, co děláte.

Typická firemní stránka pak může mít nějakou podobnou strukturu:

  • Úvodní stránka
  • Služby nebo Produkty
  • Ceník
  • Reference nebo ukázky práce/produktů
  • Kontakt

Web je dobré dále rozšiřovat, takže na něm může vzniknout další podstránka, kde lépe popíšete nějakou konkrétní činnost nebo produkt, aby měl zákazník lepší informace a představu o tom, co umíte.

Obsah stránek

Většinou platí, že čím více obsahu na webových stránkách je, tím spíše je uživatelé naleznou ve vyhledávání. Při tvorbě nového webu pamatujte na to, že další obsah a podstránky můžete vytvářet průběžně. Nemusíte je všechny vytvořit najednou. Nový web by měl ale obsahovat alespoň tu minimální strukturu, kterou jsem vysvětloval o kousek výš v tomto textu.

Pamatujte! V žádném případě nevytvářejte podstránky, na kterých nic nebude. Nevytvářejte ani stránky, kam napíšete, že se obsah připravuje. Pokud obsah nemáte, tak stránku nevytvářejte.

SEO a zviditelnění webu ve vyhledávačích

S tvorbou obsahu je to trochu komplikovanější. Pokud vytváříte webové stránky, tak pak je to asi proto, že chcete, aby vás zákazníci našli ve vyhledávačích. Této problematice se věnuje obor SEO. V tomto článku se dozvíte, co je SEO, ale u jednoduchého firemního webu ho nemusíte až tolik hrotit, takže čtěte raději dále tento článek.

První věcí, jak předběhnout konkurenci z vašeho města ve vyhledávačích, je mít obsáhlejší web než mají oni. 

Živnostníci často popisují své služby jen v odrážkách nebo velice stručně v jedné větě. To je chyba a vaše konkurenční výhoda. Pokud služby popíšete košatěji a více větami, tak se bude váš web ve vyhledávačích lépe prosazovat a bude více vidět. 

Pokud vás to zajímá, tak pak by vám neměl utéct náš článek: 5 tipů jak vytvořit dobře vyhledávaný obsah. Nenechte si ujít ani článek, který vám pomůže vybrat správná slova, která uživatelé ve vyhledávání hledají: Jak vybrat správná klíčová slova z pohledu začátečníka?

Teď už byste měli mít vybranou doménu a rozmyšlený obsah webových stránek. Pojďme tedy k technické části tvorby webu.

Nástroje pro tvorbu webových stránek

Nástroje pro tvorbu webových stránek jsou velkým pomocníkem pro profesionály, ale i pro začátečníky, kteří budou tvořit webové stránky poprvé v životě. Jak už jsem psal v úvodu, tak opravdu nepotřebujete umět programovat. 

Většina nástrojů pro tvorbu webových stránek funguje na principu WYSIWYG (What You See Is What You Get – Co Vidíš To Dostaneš). V těchto nástrojích se stránky tvoří na předpřipravených šablonách vzhledu a upravují se metodou drag&drop (chyť a pusť), kdy myší přeskládáváte prvky stránky na pozice, na které potřebujete. Proto jsem v úvodu psal, že pro tvorbu stránek potřebujete myš a klávesnici. Na klávesnici nebudete programovat, ale budete psát text, který uvidí návštěvníci webových stránek.

Editory na tvorbu webových stránek jsou nesmírně jednoduché. Díky tomu dokáže vlastní stránky vytvořit asi téměř každý, kdo alespoň trochu zvládá ovládat počítač.

Na trhu jsou už přímo specializované editory, které tvorbu stránek usnadňují na nejvyšší možnou úroveň. Tyto editory nejsou pro smysluplné použití zadarmo, ale výhodou je, že u nich nemusíte řešit bezpečnost stránek, místo pro stránky, aktualizace systému a další věci. O to se stará pronajímatel platformy. Nevýhodou je nesvododa. Stránky na těchto systémech nejdou úplně uzpůsobit vašim představám a potřebám, ale to asi u běžného nebo jednoduchého webu není úplně problém.

Pokud chcete větší svobodu, tak pak sáhněte po nějakém redakčním systému. Nejen já mám v oblibě redakční systém WordPress. Ten sice není tak jednoduchý, jako služby s nástroji pro tvorbu webu, ale na YouTube a vlastně na celém internetu pro něj najdete mnoho návodů. Výhoda WordPress je ohromná svoboda. Stránky si upravíte, jak potřebujete a pokud si nebudete s něčím vědět rady, tak snadno najdete specialistu, který vám váš web za úplatu upraví. Nevýhodou WordPress je, že musíte řešit jeho aktualizace, bezpečnost a starat se o místo pro stránky (webhosting).

Proberme si tyto 2 hlavní kategorie nástrojů pro tvorbu webu podrobněji:

1. WYSIWYG editory pro tvorbu stránek

WYSIWYG editory jsou rychlé a intuitivní nástroje pro tvorbu webových stránek. S těmi si může webové stránky vytvořit každý. Tyto editory se dají používat i zdarma, ale jsou pak dost omezené. Třeba nemůžete používat vlastní doménu, ale musíte se smířit s doménou ve tvaru nejakynazev.webnode.cz a podobně. U bezplatných verzí bývá ve stránkách proužek s reklamou daného nástroje. Seznam takových editorů najdete v článku: Nejlepší WYSIWYG editory webových stránek, kde naleznete i seznam jejich výhod a nevýhod.

Nejoblíbenějšími nástroji pro tvorbu stránek jsou:

  • Webnode – jednoduchý a intuitivní nástroj, který pochází z České republiky, ale používají ho uživatelé po celém světě. Těch už je více než 40 milionů. S Webnode se stránky tvoří principem drag&drop. Do předpřipravené šablony vzhledu si jednoduše tahem myši vložíte další prvky (obrázky, nadpisy, formuláře, mapy a další), které tam potřebujete mít. Podrobná recenze Webnode.
  • WEDOS WebSite – nástroj pro tvorbu webových stránek od české hostingové společnosti WEDOS. Editor funguje na jednoduchém principu drag&drop. Stránky můžete vytvořit na některé z připravených šablon vzhledu, takže nový web budete schopni spustit během pár hodin. WEDOS má jedny z nejnižších cen domén na českém trhu, což může být jedním z důvodů, proč stavět stránky zrovna v tomto editoru. Pokud vás zajímají další důvody, proč použít tento nástroj, tak by vám neměla utéct naše recenze WEDOS WebSite.
  • WIX – celosvětově asi nejpoužívanější nástroj k tvorbě webových stránek a e-shopů. Je také asi jediný, který vám při návrhu designu webu dopřeje největší svobodu. V editoru můžete dělat takřka vše, co se vám zachce. Podívat se na to můžete v naší recenzi WIX. Tato svoboda je pak také největším problémem. Pokud totiž prvky na stránce příliš překombinujete, tak se výsledný web bude uživatelům načítat pomalu nebo se bude špatně zobrazovat.
  • Mioweb – vlastně nástavba redakčního systému WordPress. Je to sice dražší nástroj, ale zase v sobě má různé marketingové nástroje pro A/B testování, pro sběr kontaktů, pro budování placených sekcí, vyskakovací okna a podobně. Uživatelskou základnu tvoří živnostníci, freelanceři nebo třeba lektoři webinářů. Ostatně, naše recenze Mioweb vám napoví o něco víc.

2. Redakční systém WordPress

Redakční systém WordPress pohání více jak 39 % všech webů na celém světě. Jedním z důvodů takového vysokého podílu je, že tento systém je zdarma. Tvorba stránek na WordPress není sice úplně nejjednodušší, ale na internetu je spousta návodů, které vám s tím pomohou. Pro tento systém existuje mnoho bezplatných i placených doplňků, kterými rozšíříte funkce svého webu například o e-shop, rezervační systém, členské sekce, diskuzní fórum, jazykové mutace a tak dále. 

Mezi ta rozšíření patří page buildery (stavitelé stránek). To jsou vlastně WYSIWYG editory, které se dost podobají službám zmíněným výše. Ať máte představu, o čem píši, tak si přečtěte recenzi Divi, to je šablona s page builderem. Proč o ní píši? Protože díky ní může na WordPress postavit své vlastní stránky úplný začátečník.

Výhodou WordPress je svoboda. Stránky si můžete upravovat jak chcete a nikdo vás nebude omezovat. Nevýhodou je, že se musíte trochu zajímat o provoz stránek. Nejdůležitější věcí asi je, že se musíte starat o aktualizace doplňků i samotného WordPressu. Jde hlavně o to, že ty aktualizace musíte hlídat, zda při jejich průběhu nedošlo k nějakým chybám na stránkách.

Téma WordPress je daleko obsáhlejší. Pokud vás to zajímá, tak si určitě přečtěte 5 důvodů, proč si postavit web na WordPressu a především si nenechte ujít náš článek Úvod do úžasného světa WordPress.

S WordPress pak musíte řešit jednu podstatnou věc, kterou u služeb nástrojů pro tvorbu webu řešit nemusíte. WordPress totiž musíte někam umístit. Tomu místu se říká webhosting. To je server (počítač), ze kterého budou stránky přístupné uživatelům na celém světě. 

Pokud chcete pro stavbu webu použít WordPress, tak určitě čtete dále.

Výběr místa pro stránky, výběr webhostingu

Webhosting je prostor, kam se umisťují webové stránky. Představte si webhosting, jako počítač, na který nainstalujete nejaký systém pro tvorbu stránek. V našem případě to bude asi WordPress. Ten umí řada webhostingů nainstalovat na jedno kliknutí. Tím usnadňují práci začátečníkům, kteří vlastně nemusí mít k instalaci WordPressu žádné technické znalosti. Jako začátečník si jedním kliknutím nainstalujete systém, do něho si nainstalujete nějaký page builder a můžete začít tvořit vlastní webové stránky.

Nabídky webhostingových společností jsou různé, takže je pro vás v první řadě důležité, aby takový webhosting:

  • byl připravený pro systém WordPress
  • měl instalaci aplikací na jedno kliknutí

Za mě určitě neuděláte chybu pokud si z webhostingových firem vyberete například Váš-hosting, Webhosting C4, WebSupport anebo WEDOS. Jestli chcete do problematiky výběru webhostingu proniknout více, tak pak doporučuji náš článek Jak si vybrat nejlepší webhosting pro webové stránky? nebo rovnou přeskočte na článek, kde najdete nejlepší webhosting pro WordPress.

Pokud už se v problematice hostingů cítíte jako ryba ve vodě, tak by se vám mohlo hodit srovnání webhostingů na webu slevynahosting.cz nebo srovnávač hostingů Hostingy.net. Tam si snadno vyhledáte hosting podle zadaných parametrů, které odpovídají vašim nárokům. 

Jak měřit návštěvnost webu?

Když už si vytvoříte webové stránky, tak chcete vědět, zda je někdo navštěvuje. Toto téma by vydalo na několik dalších článků. Na profesionální úrovni se pro měření návštěv a dalších věcí, které návštěvníci na webu dělají, používá bezplatný nástroj od společnosti Google. Pokud by vás to zajímalo, tak zde máme návod na Google Analytics. Ačkoliv se může zdát používání tohoto nástroje složitější, tak ho rozhodně doporučuji používat spíše než ty nástroje, o kterých píšu v dalších odstavcích.

Když si postavíte web s nástrojem jako je Webnode, Wix a podobné, tak tyto nástroje už v sobě mají integrované počítadlo návštěv. Tato počítadla zvládají měřit nejen návštěvy webu, ale ukáží vám i další statistiky, které se návštěvnosti týkají.

Jednodušší možností měření návštěv u stránek na WordPress je nástroj AWStats (Co je AWstats). Většina webhostingů je tímto nástrojem pro měření návštěvnosti vybavena. Pokud chcete tento nástroj používat, tak pak se při výběru webhostingu zaměřte i na to, zda AWstats nabízí.

Poslední možností je použití nástroje Toplist.cz. Ten není úplně ideální, ale jako základní počítadlo návštěv většinou funguje. Bohužel ho často zablokuje i ten nejobyčejnější blokovač reklam v internetovém prohlížeči. V takovém případě se pak návštěvnost webu v počítadle nezapočítá. 

Aby ale bylo na stránkách co měřit, tak je musí nejprve někdo začít navštěvovat. Jak dostat na stránky návštěvníky? Pomohou s tím především vyhledávače.

Jak dostat webové stránky do vyhledávání?

Po vytvoření webových stránek a nasazení počítadla je potřeba přidat stránky do vyhledávačů. Bez toho vás uživatelé, zákazníci, klienti ve vyhledávačích nenaleznou. Stránky se přidávají hlavně do vyhledávačů Google a Seznam.cz. Oba vyhledávače pro to mají své nástroje.

  • Google Search Console – je robustní nástroj od společnosti Google. Slouží nejen k přidávání stránek do vyhledávačů, ale umí vám ukázat i další data o tom, jak se web ve vyhledávačích zobrazuje a na jaké vyhledávané dotazy. Pro přidání webu do Google pokračujte na Google Search Console.
  • Seznam Fulltext: Přidání stránky do vyhledávání – někdy se nazývá také jako Seznam add URL. Je to jednoduchý formulář, do kterého napíšete adresu webových stránek a odešlete. Tím se stránky za nějaký čas přidají do vyhledávače Seznam.cz. Pro přidání stránek na Seznam pokračujte zde.

Shrnutí průvodce tvorbou webu

Už tedy víte: co je doména, jak vytvořit webové stránky, na čem je vytvořit nebo kam je umístit. Snad vám tento článek a ty ostatní, na které odkazuje pomohl k tomu, že jste se dozvěděli nejen řadu nových informací, ale také užitečných. Doufám, že jsem vám dokázal, že vytvořit vlastní web dnes dokáže opravdu každý. A to bez znalosti programování a jiných pokročilých technických znalostí. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..