Naše webové stránky obsahují odkazy na partnerské weby. Pokud se prokliknete z našich stránek na stránky partnera a tam si zakoupíte jeho služby, obdržíme za zprostředkování provizi (Zjistit více informací). Tato forma spolupráce nijak neovlivňuje objektivnost našich recenzí. Každým nákupem přes proklik z našich stránek podpoříte naši redakci, abychom i do budoucna mohli tvořit kvalitní a užitečný obsah. Ďekujeme.
Důležité upozornění Všechny naše články píšou skuteční lidé. Nejsou to umělé texty od stroje.
Guerilla marketing a jeho využití
Obsah
Guerilla marketing je šokující, extravagantní a nízkonákladová forma marketingu, která je vhodná pro všechny typy společností. Speciálně pak pro ty nejmenší nebo středně veliké. Pokud jste tedy jejich představitelem, nastražte oči a nepřestávejte číst.
Mnoho společností má v začátcích svého podnikání problém prorazit na trhy a vyrovnat se tak obrům typu Tesla Motors, Apple nebo Facebook. Nezoufejte však, protože právě Guerilla marketing je cestou, kterou se vy i vaše firma můžete vydat a to mnohokrát bez použití větších finančních prostředků.
Zařazení
Jak již bylo řečeno, Guerilla marketing je šokující, extravagantní a nízkonákladová forma marketingu. Tato marketingová strategie patří do tzv. BTL komunikačních kanálů či případně reklam. Často se těmto kanálům také říká podlinkové, což vzniklo právě z názvu Below The Line neboli BTL.
BTL jsou dříve nestandardní komunikační kanály, kam můžeme řadit public relations, event marketing, podporu prodeje nebo právě Guerilla marketing.
Za ATL reklamu je pak označována reklama, která je komunikována ze strany masově orientovaných médií, kterými jsou televize nebo rádio.
I samotný Guerilla marketing můžeme členit. Jeho součástí mohou být Ambush marketing, Virální marketing, Experiential marketing nebo Presume marketing. My se tu ovšem budeme zabývat samotným Guerilla, tak pojďme směle do toho.
Pojem a charakteristika
Guerilla marketingu se jinak také může říkat partizánská propagace. Slovo Guerilla pochází z Latinské Ameriky, kde sloužilo k označování partizánských jednotek. Ty zneškodňovaly nepřátelské pozice pomocí nečekaných a velice často úspěšných útoků stejně jako Guerilla reklama, která je přesně tam, kde ji nikdo nečeká a veřejnost naprosto zaujme.
Guerilla marketing vznikl v USA v 70. letech 20. století. Do Západní Evropy se pak rozšířil v 80. letech a na území Česka po Sametové revoluci. V dnešní době můžeme najít Guerilla reklamné kampaně po celém světě, ale své jádro mají přesně tam, kde vznikly, v USA.
Guerilla marketing je často považován za útočný nebo agresivní a to právem. Firmy nebo marketingové agentury, které jej vytvářejí, chtějí výsledky rychle. Chtějí, aby výsledky byly co možná nejvíce viditelné a chtějí také, aby je to nestálo ani korunu. Proč ne. Guerilla marketing právě všechno z toho umožňuje, tak proč jej nevyužít.
Podle manažerského/marketingového konzultanta Petra Freye je postup jasný. Udeřit na neočekávaném místě nebo v čase stejně, jako to dělaly speciální oddíly v Latinské Americe. Orientovat se na přesně vytipované cíle, kterými mohou být kontroverze, city nebo jenom posprejovaný most. V poslední řadě se pak vyplatí vzít nohy na ramena a stáhnout se zpět.
Guerilla marketing je postaven na pevných pilířích, kterými byste se jako firma nebo marketingová agentura měli řídit. Reklama je nečekaná, často kontroverzní, humorná, rychlá, krátkodobá, levná a je myšlena s dobrou vůlí, i když se to někdy nemusí zdát. V mnoha případech jsou kampaně realizovány až na hraně zákona.
Příprava je základ
Protože má Guerilla marketing rychlý průběh, který musí vzbudit maximální efekt, je potřeba se na něj důkladně připravit. Menší kampaně si můžete zrealizovat sami. U těch větších doporučujeme odzkoušet jednu z našich českých reklamních agentur, jako je například Grey Agency, OMD nebo Wunderman.
V první řadě je potřeba stanovit si, co od kampaně očekáváte. Kampaň vám může přivést nové zákazníky. Může pobavit širokou veřejnost. Může ji seznámit s vaším novým produktem. Může však vaši firmu i totálně potopit kvůli vyvolání těch nesprávných emocí vlivem špatného plánování. Stanovte si proto v první řadě cíl kampaně.
Na druhém místě stojí konkrétní nástroj, který si vyberete. Nástrojem pro spáchání Guerilly mohou být samolepky, venkovní instalace, graffiti, umístění kreativních produktů, zlepšení stávajícího prostoru nebo netradiční marketing na sociálních sítích. Nástrojů je mnoho a vy si jeden z nich můžete vybrat na internetu nebo v článku Caseyho Botticella.
Pokud si vyberete konkrétní nástroj, musíte jej propojit s vaším produktem nebo službou. Obě části pak musí tvořit jeden jedinečný a nezapomenutelný celek. Pokud hodláte využít netradiční marketing sociálních sítích i když nemáte Facebook, na úspěch nemáte šanci. Pro venkovní instalaci se zase spíše nehodí produkt, který je určen do interiéru. Existují však i výjimky, které jen potvrzují pravidlo, že je Guerilla marketing rozhodně netradiční a zaujme.
V poslední řadě sežeňte vše, co je pro váš žertík potřeba. Rozpracujte si proces, místo i čas, kdy kampaň uskutečníte. Svoji kampaň můžete v průběhu také udržovat postupným přidáváním nestandardních doplňků na již zabudovaný vizuál.
Přijde vám to těžké? Nezoufejte. Velký podíl Guerillových kampaní se odehrává impulzivně, když dostanete kreativní nápad, protože kreativita je v tomto případě něco, čeho není nikdy dost. Pokud vás však nebaví na svoji múzu čekat, nahlédněte do naší galerie kampaní níže a nechte se inspirovat.
Příklady Guerilla marketingu
Jak jsme si již říkali, Guerilla kampaně jsou doma v USA, kde se jim také velice daří. V Česku však byla řada z nich rovněž realizována i když si to často ani neuvědomujeme. Příkladem je třeba mBank:
Pro kampaně WestJetu, Coca Coly nebo Palmolive potřebujete víc než jen menší rozpočet. Guerilla se dá ovšem realizovat i bez financí, jako je možné vidět na obrázku výtvoru cestovní kanceláře.
Nápadů můžete vymyslet spoustu a váš produkt ukázat z jiných úhlů. Popřemýšlejte nad kampaní, najměte si kreativní agenturu nebo se nechte inspirovat v článku Ľuda Nastišina, který se zabývá stovkou nejlepších Guerila kampaní.
Závěr
Způsobů komunikace s vašimi zákazníky je mnoho. Doba i čas se mění a s ní je potřeba změnit i samotný přístup k zákazníkům. Co platilo dříve, nemusí dnes uspět. Guerila marketing může být pro mnoho firem včetně té vaší tou správnou cestou, kudy se ubrat. Peníze nemusí být často ani potřeba, ale stačí dostatečný nápad nabitý kreativitou.
Doufáme, že jsme vás proto inspirovali a snad uvidíme na českém trhu víc Guerilla kampaní. Česko je specifická země s unikátním a dobře smýšlejícím národem, ve které bude realizace takovýchto kampaní jedna velká radost. Tak směle do toho.
Zdroje:
FREY, P.: Marketingová komunikace: to nejlepší z nových trendů
Použité obrázky – Wikipedia
Virální marketing ale nerovná se automaticky guerillový a naopak. Dobře odvedená guerillová kampaň se většinou sama virálně šíří mezi vybranou cílovou skupinou. Tento efekt by ale neměl být hlavním předpokladem při jejím plánování.
Více viz: https://www.eway-crm.com/cs/blog/podnikani/guerilla-marketing-kdyz-napad-nahrazuje-penize/