Jak vybrat správná klíčová slova z pohledu začátečníka?

Naše webové stránky obsahují odkazy na partnerské weby. Pokud se prokliknete z našich stránek na stránky partnera a tam si zakoupíte jeho služby, obdržíme za zprostředkování provizi (Zjistit více informací). Tato forma spolupráce nijak neovlivňuje objektivnost našich recenzí. Každým nákupem přes proklik z našich stránek podpoříte naši redakci, abychom i do budoucna mohli tvořit kvalitní a užitečný obsah. Ďekujeme.

Důležité upozornění Všechny naše články píšou skuteční lidé. Nejsou to umělé texty od stroje.


WordPress Hero

Jak vybrat správná klíčová slova z pohledu začátečníka?

Slova řídí náš život a těžko bychom se bez nich obešli. To platí také na internetu, kde je používáme každý den. Zadáváme je do vyhledávačů, které nám následně zobrazí webové stránky odpovídající nejlépe našemu vyhledávacímu dotazu.

Častokrát je však problém pro řadu z nás tento výběr klíčových slov před samotnou tvorbou obsahu vůbec udělat. Nezoufejte však. My jsme pro vás připravili základní kurz, kde se dozvíte, jak provést základní analýzu klíčových slov a jak si vybrat ty nejlepší slova, která využijete.

TIP REDAKCE
Jakmile budete mít připraveny klíčová slova, inspirujte se našimi 5 tipy jak vytvořit dobře hledaný obsah.

Začněte přemýšlet

V prvé řadě se zamyslete nad vaší webovou stránkou. Čeho se týká, co se na ní nachází a jací návštěvníci/zákazníci k vám vůbec chodí. U těchto zákazníků si následně sepište seznam, co je asi tak zajímá. Dále jaké problémy mají nebo jaký jazyk používají k popsání věcí, které potřebují. Pomoc vám v tom může i Google Analytics, jehož kódy musíte mít pro úspěšné měření nasazeny na webu. V sekci chování/vyhledávání na webu/hledané výrazy můžete najít seznam slov, pod kterými návštěvníci na váš web přišli. V GA ovšem najdete také popis vašeho zákazníka – zda je muž, jaké zařízení používá, odkud je nebo jaké zájmy má.

Hledaná klíčová slova v Google Analytics

Pokud jste si udělali přehled o vašich zákaznících a o tom, co chtějí, zamyslete se nad Long Tail slovy neboli slovy s dlouhým ocasem. Příklad si můžeme ukázat u našeho predátora Alexe na obrázku níže.

Ve vyhledávání existují tzv. „obecná“ slova nebo také méně specifická slova. Příkladem může být zpravodajství. Zpravodajství vyhledává na internetu spousta lidí. Pokud zvolíte toto slovo, vaše návštěvnost raketově vzroste. Bohužel také vzroste míra opuštění vaší stránky, neboť se váš web týká sportovního zpravodajství se zaměřením na podvodní ragby. Většina lidí však hledá spíše fotbal. Zařaďte proto do výběru klíčových slov více specifická slova, která váš web popíší lépe a napoví vyhledávačům, na co přesně se vaše stránka zaměřuje.

Na Alexově ocase (nebo pokud si jeho tělo nahradíme konvenčnějším grafem pod ním) můžeme vidět, že s výběrem více specifických slov klesá vyhledávanost těchto slov na internetu a klesá i konkurence. Vaši návštěvníci jsou ovšem kvalitní, hledají přesně to, co nabízíte a z webu vám jen těžko odejdou.

Hledanost longtailových klíčových slov

Používané vyhledávače

V České republice se můžeme setkat s více vyhledávači. Nejpoužívanějším je samozřejmě Google, ale najít zde můžeme také Seznam.cz, Bing, Yahoo, Centrum, Atlas, Jyxo a další. Je jich mraky. Pro každý tento vyhledávač platí jiná klíčová slova. Trendy ve vyhledávání jsou ovšem podobné. Zaměřte se na dva vyhledávače a to Seznam.cz a Google, protože jsou prostě nejpoužívanější.

My zde začneme Seznamem, protože si myslíme, že v napovídání českých slov je promakanější, lepší a spíše nám sedne.

Seznam.cz

Seznam.cz je český vyhledávač, který byl založen dle Wikipedie roku 1996 Ivem Lukačovičem a zřejmě i jeho věrným psíkem Krastym, který je na rozdíl od Lukačoviče všude vidět a to přímo na homepage Seznamu. Seznam.cz je nicméně nejnavštěvovanější českou webovou stránkou. Pro návrh klíčových slov a také správu kampaní však využijete Sklik.

Sklik je reklamní systém, který umožňuje uživateli zadávat inzerce, spravovat klíčová slova a optimalizovat kampaně. Pro vstup do tohoto reklamního systému potřebujete email od Seznam.cz. Pro správu kampaně pak menší rozpočet.

V samotném systému můžete najít sekci návrhu klíčových slov, jak je vidět na obrázku níže. Do vyhledávače vložíte klíčové slovo, které jste si vybrali. Systém vám najde jeho hledanost, roční trend, konkurenci a také cenu, za kterou je možné inzerci koupit. Mimo to vám také napoví souvětí, která vaše klíčové slovo obsahují. Při výběru klíčových slov se tedy řiďte dostatečnou hledaností v porovnání s konkurencí a vyberte také Long Tail slova/souvětí, která jsme popisovali dříve.

Návrh klíčových slov v Skliku od Seznamu

Pokud budete hledat klíčová slova na Seznamu, rádi byste se vyhnuli Skliku a udělali si pouze lehčí analýzu slov, můžete využít jeho search nástroj, který najdete zde.

Nástroj vám ukáže u zadaného slova trend ve vyhledávání a porovná toto slovo také s jiným vámi zadaným. Do systému jsme zadali porovnání dvou klíčových slov a sice sněhu a sluníčka. Následně nám systém zanalyzoval vyhledávanost těchto slov během roku. S překvapením na něm můžeme sledovat, že v létě není poptávka po sněhu, ale naopak frčí sluníčko.

Vývoj hledanosti klíčových slov v nástroji Seznam search

Systém vám ovšem také poradí “víceslovná slovní spojení”, která vaše klíčové slovo obsahují, stejně jako tomu bylo v Skliku.

Návrh souvisejících klíčových slov v nástroji Seznam search

Google

Google je americká kalifornská společnost, která byla podle Wikipedie založena již roku 1998. Založil jej Sergey Brin a Larry Page. Google je nejpoužívanějším vyhledávačem světa a prakticky řídí životy nás všech, protože když přestane pracovat, nastane peklo, jako tomu bylo roku 2016 v Česku.

My se ovšem zaměříme na jednu menší část, kterou obsahuje a sice Google Trends. Google Trends je vyhledávací systém, který vám řekne četnost vyhledávání daného klíčového slova nejenom v Česku, ale i v jiných zemích. Stejně jako nástroj Seznamu dokáže porovnat vyhledávanost slova s jiným. Opět i zde můžeme vidět jakýsi pokles trendu ve vyhledávání sněhu v letních měsících.

Grafy hledanosti klíčových slov v Google Trends

Google Trends vám ovšem zanalyzuje také související dotazy – tedy dotazy obsahující vaše klíčové slovo. Tyto dotazy poté můžete filtrovat jako dotazy na vzestupu nebo v průměru nejčastěji hledané na českém internetu. Kromě toho vám Trends také navrhne související témata, na která byste se mohli zaměřit při selekci klíčových slov.

Související dotazy v Google Trends

Kromě Trends můžete pro analýzu využít také samotný vyhledávač Google. Pokud zadáte do vyhledávače dané klíčové slovo, na spodku stránky se vám ukáží výrazy, které také můžete použít.

Související vyhledávací dotazy v Google

Využít můžete také samotný našeptávač Google, který má samozřejmě také Seznam. Tento našeptávač vám po zadání klíčového slova ukáže nejvyhledávanější slova/souvětí, která však můžete najít také u dotazů, které jsme si prošli dříve.

Našeptávač klíčových slov Google

Klíčová slova v kampaních

Pokud máte již vybraná klíčová slova, můžete je využít na vašich webových stránkách nebo také v samotných kampaních. U kampaní je s tím ovšem spojen menší problém. Každé klíčové slovo má průměrnou měsíční vyhledávanost. Vyberte proto dostatečný počet klíčových slov, které vám zajistí ten správný zásah návštěvníků.

Základní reklamní kampaně zaměřené na search (vyhledávání) můžete dělat v mnoha reklamních systémech. Použijte již zmíněný Sklik nebo Google Ads (nikoli již Google Adwords). Oba ze systémů vám nabídnou možnost cílení např. na region nebo umožní vložit peněžní částku, za kterou chcete, aby se vaše reklama ukázala. Mimoto vám také řeknou, kolik lidí v průměru zadá vaše klíčové slovo do vyhledávače.

Naplánujte tedy vyváženou reklamní kampaň s dostatečným počtem slov, která vám přivedou na webové stránky odpovídající publikum. Použijte Long Tail slova, která vám dovedou kvalitní návštěvníky, ale nezapomeňte také na nějaké to obecnější klíčové slovo. Sklik a Google Ads vás naplánováním kampaně jednoduše provedou a řeknou, kolik vám daná klíčová slova přivedou týdně návštěvníků.

Logo Google Ads

Takže teď už víte, jak analyzovat klíčová slova již hledaná vašimi návštěvníky a jak získat inspiraci k novým slovům z vyhledávačů a přidružených nástrojů, které poskytují jejich provozovatele. Ty pak můžete využít k tvorbě hledanějšího obsahu, optimalizaci např. stávajících článků a k lepšímu cílení reklamních kampaní.

Zdroje:

Použité obrázky – Google, Seznam, Wikipedia – 1, 2

Přidat hodnocení

WooCommerce pluginy pro české a slovenské prostředí

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..