Optimalizace webových stránek na hlasové vyhledávání

Naše webové stránky obsahují odkazy na partnerské weby. Pokud se prokliknete z našich stránek na stránky partnera a tam si zakoupíte jeho služby, obdržíme za zprostředkování provizi (Zjistit více informací). Tato forma spolupráce nijak neovlivňuje objektivnost našich recenzí. Každým nákupem přes proklik z našich stránek podpoříte naši redakci, abychom i do budoucna mohli tvořit kvalitní a užitečný obsah. Ďekujeme.

Důležité upozornění Všechny naše články píšou skuteční lidé. Nejsou to umělé texty od stroje.


WordPress Hero

Optimalizace webových stránek na hlasové vyhledávání

Očekávanou změnou v SEO vyhledávání pro příští roky je zcela jistě hlasové vyhledávání. Hlasové vyhledávání je rychlejší, přirozenější, pohodlnější a tak se není čemu divit, že v USA již nahrazuje vyhledávání klávesnicové.

Podle Googlu 55 % teenagerů a 41 % dospělých vyhledává v US již pomocí hlasu. A to byl teprve rok 2014. Jistě si dokážete představit, jak je na tom současný stav. Hlasem vyhledává již skoro každý.

Jak se tomu však přizpůsobit? Jak optimalizovat svůj web, aby jej veřejnost mohla ve vyhledávačích stále najít a jak se na to vše připravit? To si povíme právě v tomto článku.

TIP REDAKCE
Pokud vás téma optimalizace ještě nezasáhla, přečtěte si o tom, co je SEO a optimalizace pro vyhledávače.

Začněte s optimalizací pro mobilní telefony

Drtivá většina hlasového vyhledávání probíhá přes mobilní telefon. Je to zřejmé. Mobilní telefon máme vždy u sebe a také namlouvání vyhledávacích dotazů je mnohem pohodlnější než přes počítač. Nicméně se může přicházet na stránku i z počítačů, které mají digitálního personálního asistenta, jako je třeba Siri, Cortana nebo Google Voice Search. Pro hlasové vyhledávání musíte mít také mikrofon.

Snažte se tedy z počátku přizpůsobit svoji webovou stránku mobilním telefonům. Je nutné, aby stránka byla pro mobilní telefon přehledná, aby se vše zobrazovalo podle potřeby a nevznikl při návštěvě uživatele nějaký problém. Pokud používáte například redakční systém WordPress s responzivní HTML5 šablonou, stránky se automaticky mobilním telefonům přizpůsobí. I tak však musíte dodělat drobné změny. S tím vám pomůže PageSpeed Insights od Google (PSI). Berte ho však s rezervou, protože i samotný Seznam.cz nedopadl v analýze příliš dobře. PSI vám nicméně nabídne řadu možností k vylepšení, která jsou rozhodně k zamyšlení.

Analýza přizpůsobení stránky Seznam.cz pro mobilní telefony nástrojem PageSpeed Insights

Naši milí hlasoví asistenti

Hlasových asistentů používáme pro vyhledávání několik. Nejschopnější z nich je Siri od společnosti Apple, která umí 21 jazyků. Máme však také Cortanu od Microsoftu, Alexa od Amazonu. Viv od Samsungu nebo Google Voice Search od společnosti Google.

Hlasové vyhledávaní pomocí Google hlasového asistenta na mobilním telefonu

Hlasový asistent je součástí vašeho operačního systému, který v mobilním telefonu používáte. Asistent zaznamenává váš hlasový záznam a přizpůsobuje se vaším individuálním jazykovým potřebám. Na základě vašich příkazů vám dá doporučení, vytočí telefonní číslo, upraví kalendář nebo ukáže trasu do nejbližší restaurace.

Každý hlasový asistent je však jiný, stejně jako se liší zadávání hlasových dotazů do vyhledávání mezi uživateli mobilních telefonů. To je obrovský problém, na který je potřeba reagovat.

Mimoto působí na hlasového asistenta při vyhledávání také hlasitost okolí, která může vaše zadávání narušit. Google vám pak vyplivne odpověď, kterou musíte slyšet. Vyrušil vás někdo při tom? No, musíte zadat hlasový dotaz znovu. Toto je další z nevýhod, kterou při psaném vyhledávání nemusíte řešit, výsledek vyhledávání si totiž zobrazíte na mobilním telefonu znovu.

Výhody hlasového vyhledávání ovšem daleko převyšují jeho nedostatky. Zejména jde o svobodu, která zaručuje, že můžeme vyhledávat skoro kdykoli. Dalším důvodem je rychlost, pohodlnost, přirozenost nebo propojení se službami třetích stran – již nyní si totiž můžeme rezervovat pomocí hlasu například lístek v divadle. Jednoduše, rychle, pohodlně. Hlasové vyhledávání je trend, který tu prostě je, který zbožňujeme a na který budeme muset reagovat.

Delší nežli kratší

Během pár minut dokážeme namluvit více slov než napsat. Mluvení je pro nás přirozenější a až 4x rychlejší než psaní těchto slov na klávesnici. Pokud přizpůsobujete klíčová slova hlasovému vyhledávání, používejte hlavně long-tailové fráze. Dotazy z hlasového vyhledávání jsou totiž delší, než když je napíšeme.

TIP REDAKCE
Co jsou long-tailová klíčová slova se dozvíte v našem článku: Jak vybrat správná klíčová slova z pohledu začátečníka?

Pokud například hledám nejbližší restauraci pro náš skvělý večer, napíši do vyhledávače restaurace a pak jednoduše budu zkoumat na mapách, která je ta nejbližší. U hlasového vyhledávání je to zcela jinak. Při vyhledávání nejbližší restaurace jednoduše zadám hlasem požadavek „kde je nejbližší restaurace?“. Vidíte? Je to delší a zcela to mění systém, na který jsme doposud byli zvyklí.

Kromě délky se však musíme připravit také na strukturu nebo logiku dotazování. Každý z nás bude pokládat jiné otázky, každý z nás používá jiné výrazy a každý z nás použije i jinou délku vyhledávacího dotazu. To představuje miliony a miliony kombinací, kterým by se váš web měl přizpůsobit. Jak tedy na to pomocí pár základních kroků?

  1. Napište si váš produkt nebo službu, kterým se vaše firma a váš web věnuje. Stejný postup je i pro články, když píšete zajímavosti pro váš blog.
  2. Sepište si základní tázací zájmena, která používáme v hovorové řeči. Tázací zájmena jak, kde, kdo, kolik atd. Tyto tázací zájmena totiž budou vaši zákazníci s největší pravděpodobností používat podle výzkumu Crazyegg. Největší nárůst v používání je u zájmena kdo, kdy, kde nebo jak. Při vyhledávání se pak tázací zájmeno použije ve spojení „kde je nejbližší restaurace“, „jak opravit pračku“, „kdy bude Sázavafest“ atd.
  3. Ponořte se do myšlení vašich zákazníků a spojte jednotlivá slova do celé dotazovací věty stejně, jako to můžete vidět na obrázku níže.
Dotazovací věty navržené nástrojem answerthepublic.com
Dotazovací věty navržené nástrojem answerthepublic.com. (Zdroj: answerthepublic.com)

Postup si pak můžeme ukázat na jednoduchém příkladu se špagetami jakožto naším nejlepším produktem.

Produkt: Špagety.

Tázací zájmena: co, kde, kdy, kdo, proč, jak, jaký.

Vytvoření dotazovacích vět:

  • Co?
    • Co jsou to špagety?
    • Co potřebuji pro uvaření špaget?
    • Co bych měl vědět o špagetách?
  • Kde?
    • Kde najdu špagety?
    • Kde koupím špagety?
    • Kde můžu připravit špagety?
    • Kde seženu pomoc při vaření špaget?
  • Kdy?
    • Kdy má otevřeno obchod se špagetami?
    • Kdy uvařit špagety?
  • Kdo?
    • Kdo mi prodá špagety?
    • Kdo mi pomůže uvařit špagety?
    • Kdo má co na starosti při vaření špaget?
  • Proč?
    • Proč vařit špagety?
    • Proč dělat omáčku na špagety?
    • Proč mají špagety kulatý tvar?
    • Proč použít špagety?
  • Jak?
    • Jak uvařit špagety?
    • Jak nastrouhat sýr na špagety?
    • Jak servírovat špagety?
  • Jaké, které?
    • Jaké špagety jsou ty nejlepší
    • Jaký postup vybrat při vaření špaget?

Všimněte si, že v každé otázce je klíčové slovo „špagety“. Je velice důležité, aby váš produkt byl součástí vašeho seznamu klíčových slov, protože právě název produktu je obsažen v každém hlasovém vyhledávání. Slovosled dotazu se však mění.

Závěr

Jsme rádi, pokud vám náš článek pomohl s optimalizací vašeho webu. Jeho úprava je nezbytně důležitá, protože doba celosvětového hlasového vyhledávání se pomalu blíží a je dobré být na ni připraven. Hlasové vyhledávání je nám přirozené, je rychlé, pohodlné a již nyní jej používá řada z nás. Sepište si proto seznam vašich produktů a služeb, vymyslete otázky, kterými vás vaši zákazníci budou pravděpodobně hledat a zakomponujte klíčová slova i slovní spojení do vašich stránek. To vás pak udrží na předních místech i ve hlasovém vyhledávání.

Přidat hodnocení

WooCommerce pluginy pro české a slovenské prostředí

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..