Naše webové stránky obsahují odkazy na partnerské weby. Pokud se prokliknete z našich stránek na stránky partnera a tam si zakoupíte jeho služby, obdržíme za zprostředkování provizi (Zjistit více informací). Tato forma spolupráce nijak neovlivňuje objektivnost našich recenzí. Každým nákupem přes proklik z našich stránek podpoříte naši redakci, abychom i do budoucna mohli tvořit kvalitní a užitečný obsah. Ďekujeme.
Důležité upozornění Všechny naše články píšou skuteční lidé. Nejsou to umělé texty od stroje.
Co je to digitální stopa a proč bychom ji měli věnovat pozornost?
Obsah
Nakupujete online? Využíváte různých bazarů a skupiny pro prodej použitých věcí? Vystupujete na sociálních sítích nebo v diskusních fórech pod svým jménem? Komentujete? Nedávno jste si stahovali e-knihy, které jste získali zdarma výměnou za váš e-mail? Kolik online kurzů nebo webinářů, do kterých se přihlašujete e-mailovou adresou, jste absolvovali? Kolikrát denně používáte vyhledávač k zjišťování různých informací? Jaké aplikace používáte v telefonu? Myslíte si, že vytváření různých přezdívek nebo různých e-mailových adres je v dnešním online světě dostatečnou ochranou?
Výpočet aktivit na internetu by mohl pokračovat. Naše každodenní životy se čím dál více přesouvají do virtuálního prostoru. Každý náš klik, každá interakce se někde zaznamenává.
Co je to digitální stopa?
Digitální stopa je souhrn dat a informací, které uživatel zanechává na internetu nebo na elektronických zařízeních, přičemž tato data může poskytnout aktivně nebo pasivně.
Aktivní digitální stopu tvoří informace, které zveřejníte na internetu vědomě. Vaše osobní údaje a profilové fotografie, ale i veřejné příspěvky na sociálních sítích, vaše komentáře a názory ve fórech a na různých online platformách. Zahrnuty jsou i seznamy vašich oblíbených písní, knih, produktů a jejich recenze. Pokud navíc souhlasíte se sdílením nebo využitím vaší GPS polohy, například při vyhledávání lokálních služeb, i tyto údaje patří do vaší aktivní digitální stopy.
Pasivní digitální stopu tvoří informace, které poskytujete v online prostoru nevědomky a které nejsou přímo viditelné. Například běžné internetové vyhledávání zaznamenává detaily o vašem operačním systému, prohlížeči a zařízení, včetně značky a modelu telefonu. Tyto údaje pomáhají webovým stránkám, včetně Google, optimalizovat zobrazovaný obsah pro vaše zařízení (například web se jinak zobrazuje na počítači a jinak na mobilním telefonu, obsah se přizpůsobuje velikosti obrazovky), ale zároveň takto mohou být shromažďovány informace o vašich zvycích a preferencích při používání internetu – co jste vyhledávali, v jakém čase, z jaké IP adresy a podobně. Mohou být použity například na marketingové účely.
Co je to digitální identita?
Digitální identita je komplexní odraz vašich online aktivit a chování, může a nemusí prozrazovat vaši reálnou osobnost:
- Například osobní profil na LinkedInu je pravdivý obraz vaší profesní dráhy.
- Další identity si můžete vytvářet s úmyslem skrýt svou skutečnou identitu. Za účelem ochrany soukromí nebo z jiných důvodů.
Počet digitálních identit, které si na internetu můžete vytvořit je neomezený. Velmi často není možné jednoznačně ověřit, zda digitální identita odpovídá reálné osobě, která ji vytvořila. Právě proto je důležité při komunikaci s neznámými profily na internetu zůstat ostražitý.
Proč byste své digitální stopě měli věnovat zvýšenou pozornost?
Říká se, že internet nezapomíná. Digitální stopu tvoří různé sociální, zdravotní, fitness, nákupní, demografické, finanční, zaměstnanecké údaje, stejně jako informace o rodině a známých. Tyto údaje mohou být využity různými způsoby:
- Můžete dostávat nevyžádané telefonní hovory, automatické volání, spamové maily.
- Webové stránky často obsahují vložený sledovací kód Facebooku a Googlu, na základě toho mohou sledovat statistiky návštěvnosti webu a přesněji cílit reklamu, remarketovat vás.
- Při ucházení o zaměstnání personalista s velkou pravděpodobností navštíví vaše sociální sítě nebo si vás podle jména a příjmení vyhledá na Googlu. Pokud jste v minulosti zveřejnili nevhodné fotky nebo někde v diskusi prezentovali nevhodné názory, může vás to při výběru znevýhodnit.
- Podobně mohou postupovat banky při schvalování úvěrů a hypoték nebo pojišťovny při přípravě pojišťovacích smluv nebo vaši potenciální business partneři, pokud jste firma. Informace, které o vás najdou přes internetové vyhledávače, mohou ovlivnit jejich konečné rozhodnutí.
- Nejvyšší škodu vám může způsobit krádež identity. Vaše údaje mohou být zneužity na vybírání peněz z vašich účtů nebo nákup zboží na váš účet, založení nové kreditní karty nebo získávání různé finanční pomoci pod vaším jménem (jsou známy případy, kdy byly zneužity fotky onkologických nebo dětských pacientů na zakládání falešných podpůrných sbírek).
- Pokud někdo získá přístup k vašim osobním informacím, může je zneužít na doxxing. Při doxxingu pachatel zveřejní vaše údaje (jméno, adresa, telefonní číslo, e-mailová adresa, finanční informace, fotografie nebo jakýkoli jiný osobní údaj) online bez vašeho souhlasu, často s úmyslem zastrašování nebo způsobení škody. Dochází k obtěžování online i offline a někdy i k fyzickým útokům.
- Pokud někdo získá přístup k citlivým nebo kompromitujícím informacím, může je použít na vaše vydírání.
- Můžete se stát obětí obtěžování stalkováním. Stalking je opakované a nechtěné sledování. Toto chování zahrnuje širokou škálu činů, jako například neustálé telefonování, zasílání zpráv nebo e-mailů, sledování nebo přítomnost v blízkosti oběti bez jejího souhlasu, získávání informací o oběti prostřednictvím internetu nebo jiných zdrojů, jakož i fyzické sledování nebo narušování osobního života oběti.
- Sharenting je složenina slov „share“ (sdílet) a „parenting“ (rodičovství), která popisuje situaci, kdy rodiče sdílejí informace, fotografie nebo videa svých dětí na sociálních sítích nebo jiných online platformách. Například i na podporu prodeje různých produktů. Sharenting vyvolává důležité otázky o rovnováze mezi rodičovským právem sdílet a právem dítěte na soukromí. Sdílením vytváříte digitální stopu, která může ovlivnit dítě v budoucnosti a zvyšujete riziko zneužití těchto informací třetími stranami.
Je možné vymazat nežádoucí informace z výsledků vyhledávání?
Co jste jednou zveřejnili, nebude z internetu samovolně smazáno. Na základě nařízení GDPR však můžete správce webů požádat o smazání vašich údajů, a také internetové vyhledávače o smazání konkrétních výsledků ve vyhledávání.
Nařízení o ochraně osobních údajů GDPR stanovuje pro vlastníky webových stránek v souvislosti s ochranou osobních údajů jejich návštěvníků různé povinnosti, nejdůležitější z pohledu vaší digitální stopy jsou:
- Souhlas se zpracováním osobních údajů: Webové stránky musí před zpracováním osobních údajů získat jasný a informovaný souhlas od uživatelů.
- Transparentnost: Webové stránky musí poskytnout jasnou a srozumitelnou informaci o tom, jak se zpracovávají osobní údaje uživatelů, včetně účelu zpracování a příjemců údajů.
- Právo na vymazání („právo být zapomenut“): Webové stránky musí umožnit uživatelům požádat o vymazání jejich osobních údajů za určitých okolností.
Například pro vymazání výsledků vyhledávání v Googlu můžete použít tento formulář.
Pro vymazání vašich údajů z konkrétního webu hledejte návod, jak o výmaz požádat v Obchodních podmínkách nebo Podmínkách pro ochranu osobních údajů, které by na webu měly být zveřejněny. Může to být byrokratické a zdlouhavé, dokud výmaz docílíte.
Víte ovlivnit, jakou digitální stopu po sobě zanecháváte?
Samozřejmě! Opatrným chováním na internetu můžete do jisté míry svá data chránit:
- Zabezpečte své účty silnými hesly. Pomoci vám je mohou generovat například aplikace na správu hesel. S výběrem vám pomůže náš článek Nejlepší aplikace pro správu hesel.
- Pokud je to možné, používejte dvoufaktorové ověření při přihlašování do různých účtů.
- Nepoužívejte Facebook nebo Gmail pro přihlášení do jiných stránek nebo služeb. V případě úniku dat z Facebooku nebo Gmailu hackeři získají vaše přístupy do všech webů, kde jste přes ně přihlášeni.
- Prozkoumejte a upravte si nastavení soukromí na všech sociálních sítích, mějte pod kontrolou pro koho jsou dostupné vaše statusy, fotografie a videa.
- Dobře zvažujte, jaké osobní informace zveřejňujete na sociálních sítích.
- Nesdílejte citlivé soukromé informace v mailech, chatech, veřejných diskusních fórech.
- Vyhněte se věrnostním programům obchodů. Údaje, které při registraci zadáte, budou použity na marketingové účely, navíc obchod může sledovat vaše nákupní zvyklosti a personalizovat pro vás reklamy.
- Zrušte účty ve všech službách, které nepoužíváte.
- Neumožňujte sledování polohy v aplikacích, u kterých to není potřebné.
- Používejte VPN při připojení k veřejné WiFi. Poradíme vám s výběrem v článku Nejlepší VPN: Porovnání 12 nejrychlejších.
- Všechna zařízení připojená k internetu chraňte pomocí antivirových programů. Naše doporučení na antivirové programy najdete v článku Nejlepší antiviry.
Víte, zkontrolovat, zda vaše přihlašovací údaje do různých služeb nebyly hacknuty?
Bohužel někdy dochází k únikům dat. Takzvaný „breach“ je bezpečnostní incident, při kterém jsou údaje neúmyslně vystaveny ve zranitelném systému, obvykle kvůli nedostatečným kontrolám přístupu nebo bezpečnostním slabinám v softwaru. Hackeři poté ukradené údaje prodávají třetím stranám za účelem zisku. Seznam největších úniků dat najdete například na webu „Have i been pwned?„.
Na uvedeném webu si zároveň můžete zkontrolovat, zda vaše emailová adresa je součástí nějakého úniku dat. Jednoduše zadáte váš email do vyhledávacího políčka, kliknete na tlačítko „pwned?“ a počkáte si na výsledek.
Pokud byla vaše adresa hacknuta, zobrazí se seznam úniků dat, ve kterých byla k dispozici. V takovém případě vám určitě doporučujeme změnit si heslo a pokud je to možné, nastavit si dvoufaktorové ověřování při přihlášení.
Incogni – služba, která pomáhá s odstraněním vašich dat z brokerských databází
- Incogni je určen pro obyvatele USA, Spojeného království, EU, Švýcarska a Kanady.
- Incogni spolupracuje s agenturami a organizacemi na ochranu spotřebitelských práv.
- Služba Incogni je navržena v souladu s právními předpisy z oblasti ochrany osobních údajů – GDPR (General Data Protection Regulation), UK GDPR a CCPA (California Consumer Privacy Act).
- Incogni má k dispozici seznamy datových brokerů.
- Incogni ověří, zda se ve kterékoliv z databází nacházejí vaše údaje. Následně požádá brokerské firmy o vymazání vašich údajů z jejich databází.
- Přibližně měsíc po zaslání žádosti Incogni ověří, zda k vymazání skutečně došlo.
- Během trvání vašeho předplatného Incogni pravidelně provádí kontroly, zda brokeři vaše informace znovu nezařadili do jejich databází.
- Všechny tyto kroky můžete sledovat v rozhraní aplikace Incogni.
- Incogni je pro jednotlivce velmi výhodná, protože kromě ochrany osobních údajů přináší také úsporu času a právní podporu: Pokud jste dosud netušili, že datoví brokeři existují, pravděpodobně nevíte, kde je hledat. Aby jste ve žádosti o přístup k vašim údajům či jejich vymazání z databází těchto firem mohli uvést dostatečnou právní argumentaci, museli byste si nastudovat legislativu týkající se ochrany osobních údajů. Jinak se může stát, že tyto firmy vaše žádosti ignorují.
- Incogni zajistí, aby žádost o odstranění z brokerských databází měla reálný dopad.
Přečtěte si více našich článků o bezpečnosti na internetu. Například jak zastavit nevyžádané telefonáty, pokud vaše data získaly různé marketingové firmy, nebo jak omezit doručování spamu do vaší e-mailové schránky.