Jak Bojovat Proti Spamu

Naše webové stránky obsahují odkazy na partnerské weby. Pokud se prokliknete z našich stránek na stránky partnera a tam si zakoupíte jeho služby, obdržíme za zprostředkování provizi (Zjistit více informací). Tato forma spolupráce nijak neovlivňuje objektivnost našich recenzí. Každým nákupem přes proklik z našich stránek podpoříte naši redakci, abychom i do budoucna mohli tvořit kvalitní a užitečný obsah. Ďekujeme.

Důležité upozornění Všechny naše články píšou skuteční lidé. Nejsou to umělé texty od stroje.


WordPress Hero

Otravují vás marketingové e-maily a spam? Jak jejich doručování zastavit?

Cítíte, že vaše e-mailová schránka je zaplavená nevyžádanými e-maily? Ačkoliv e-mailové aplikace používají spamové filtry a automaticky některé e-maily zařazují do spamové složky, jejich fungování nebývá stoprocentní. Některé spamy nemusí chytit a naopak některé e-maily zařadí do spamu neoprávněně a vy se nedozvíte, že vám byly doručeny, protože spamovou složku kontroluje pravidelně málokdo. V článku se dozvíte, jak minimalizovat spam ve vašich e-mailových schránkách.

Jak fungují spamové filtry v e-mailových aplikacích?

Spamové filtry používají pokročilé metody a algoritmy pro detekci a filtrování nevyžádané pošty. Jako příklad uvádíme vysvětlení, jak funguje spamový filtr Gmailu, (Gmail denně používá přibližně 1,5 miliardy lidí):

  1. Gmail hodnotí reputaci IP adres, ze kterých přicházejí e-maily. Pokud je IP adresa známá tím, že odesílá spam, její e-maily budou pravděpodobně označeny jako spam.
  2. Pokud mnoho uživatelů označuje e-maily od konkrétního odesílatele jako spam, je pravděpodobnější, že jeho budoucí e-maily budou automaticky přesunuty do složky se spamem.
  3. Google neustále zdokonaluje své spamové filtry s použitím umělé inteligence. Tyto systémy se učí z nových vzorů a trendů ve spamových mailech a neustále se přizpůsobují novým taktikám spammerů. Gmail pak analyzuje obsah mailu, hledá typické znaky spamu, například zavádějící předměty, přehnaná tvrzení o produktech nebo známé phishingové fráze.
  4. Uživatelé si mohou manuálně nakonfigurovat filtry, přidávat mailové adresy do seznamů povolených (whitelist) nebo zakázaných (blacklist), čímž dále upravují, co se považuje za spam.

Co nejčastěji obsahují spamové maily?

  • Velkou částí mailů přicházejících do vaší schránky tvoří marketingové maily a různé newslettery. Občas přemýšlíte, zda jste udělili souhlas s jejich zasíláním. Občas se z odběru novinek odhlásíte a přesto pokračuje jejich doručování. Zbytečně plní prostor vaší mailové schránky, nemáte zájem o reklamu, často nemáte důvod je otevřít a putují rovnou do koše.
  • Největší hrozby mezi spamovými maily představují malvérové maily, jejichž cílem je infikovat váš počítač nějakým virem či jiným škodlivým softwarem s cílem získat kontrolu nad vaším počítačem nebo phishingové maily s cílem získat údaje o platebních kartách či různé přihlašovací údaje.
  • Velmi otravné bývají hoaxy nebo různé řetězové maily, jejichž součástí bývá výzva na jejich další šíření.

Proč dostáváte spamové e-maily?

Zúčastnili jste se soutěže v kamenném obchodě, kde jste ve formuláři nebo na hlasovacím lístku uvedli vaši e-mailovou adresu? Nakupovali jste v e-shopu nebo využili jinou online službu, kde jste mezi osobními údaji uvedli také váš e-mail?

  • Součástí objednávky nebo hlasování je obvykle souhlas, že vaše osobní údaje mohou být použity pro marketingové účely.
  • Obchodníci se často odvolávají na „oprávněný zájem“ (v angličtině „legitimate interest“) jako termín z nařízení GDPR, který jim umožňuje zpracovávat osobní údaje bez souhlasu, pokud je toto zpracování odůvodněné a nezbytné pro jejich legitimní podnikatelské potřeby, přičemž zároveň nezasahuje do práv a svobod dotčených osob.

💡 Staňte se strážcem svých údajů:

  • Prostudujte si důkladně Obchodní podmínky nebo Podmínky ochrany osobních údajů. Zaměřte se hlavně na části, kde je popsáno na jaké účely mohou být vaše osobní údaje použity a komu je vlastně poskytujete. Například souhlasem s pravidly soutěže nebo ankety můžete umožnit, že její realizátor může vaše data poskytovat třetím stranám.
  • Odhláste se z odběru nechtěných newsletterů, na konci nebo v patičce mailu obvykle bývá volba „Odhlásit se“ nebo „Unsubscribe“.
  • Pokud jste nesouhlasili se zasíláním reklamních mailů při objednávce a považujete je za spam, označte je jako spam. Pomáháte tak vaší mailové aplikaci automaticky rozpoznat a do spamu zařadit další maily doručované z dané adresy.

Vaše údaje mohou být cíleně sbírány datovými brokery (pojem data brokeri je vysvětlený v našem minulém článku). Stačí, pokud máte svůj web nebo sociální sítě, kde jste zveřejnili svou mailovou adresu. Na sběr mailů z textů na webech mohou datoví brokeři používat naprogramované boty, které rozpoznají strukturu mailu například podle znaku zavináče.

💡 Staňte se strážcem svých údajů:

  • Nastavte si soukromí na vašich sociálních sítích.
  • Na webech neuveřejňujte mailové adresy v textové formě, ale vložte je například jako obrázek. Nebo využívejte kontaktní formuláře s ochrannými captchami. Návštěvník webu se adresu dozví, ale bot ji z obrázku nepřečte / nedokáže vyplnit captcha řetězec.

Trik s aliasem

Víte o tom, že Gmail umožňuje využívat nekonečné množství aliasů? Ke své emailové adrese můžete přidat alias pomocí znamínka „+“ a libovolného textu.

  • Vaše adresa je například [email protected].
  • Pro registraci do různých eshopů, dotazníků, anket a podobně můžete použít emailovou adresu s aliasem, například [email protected].

Trik s aliasem neovlivní doručení vašich mailů, ale umožní vám snadno filtrovat zprávy podle použitých aliasů. Pokud dostanete zprávu na alias od jiné firmy než té, pro kterou jste alias vytvořili, ihned víte, že vaše údaje byly poskytnuty třetím stranám.

Podobný postup můžete aplikovat i v případě, pokud používáte e-mail s názvem vaší webové stránky. Pokud máte nastavené přesměrování mailů z doménového koše na vaši hlavní emailovou adresu, můžete pro registrace používat specifické adresy namísto vaší primární emailové adresy.

Incogni – služba pro vymazání vaší emailové adresy z brokerských databází

Incogni Logo
  • Incogni je určen pro obyvatele USA, Spojeného království, EU, Švýcarska a Kanady.
  • Incogni spolupracuje s agenturami a organizacemi na ochranu spotřebitelských práv.
  • Služba Incogni je navržena v souladu s právními předpisy z oblasti ochrany osobních údajů – GDPR (General Data Protection Regulation), UK GDPR a CCPA (California Consumer Privacy Act).
  • Incogni má k dispozici seznamy datových brokerů.
  • Incogni ověří, zda se ve kterékoliv z databází nacházejí vaše údaje. Následně požádá brokerské firmy o vymazání vašich údajů z jejich databází.
  • Přibližně měsíc po zaslání žádosti Incogni ověří, zda k vymazání skutečně došlo.
  • Během trvání vašeho předplatného Incogni pravidelně provádí kontroly, zda brokeři vaše informace znovu nezařadili do jejich databází.
  • Všechny tyto kroky můžete sledovat v rozhraní aplikace Incogni.
  • Incogni je pro jednotlivce velmi výhodná, protože kromě ochrany osobních údajů přináší také úsporu času a právní podporu: Pokud jste dosud netušili, že datoví brokeři existují, pravděpodobně nevíte, kde je hledat. Aby jste ve žádosti o přístup k vašim údajům či jejich vymazání z databází těchto firem mohli uvést dostatečnou právní argumentaci, museli byste si nastudovat legislativu týkající se ochrany osobních údajů. Jinak se může stát, že tyto firmy vaše žádosti ignorují.
  • Incogni zajistí, aby žádost o odstranění z brokerských databází měla reálný dopad.

Recenze

Jak spam řeší legislativa?

Nevyžádanou komunikaci na Slovensku upravuje Zákon o elektronických komunikacích, v Čechách upravuje Zákon o elektronických komunikacích. Na základě směrnice EU (2018/1972), kterou se stanovuje tzv. Evropský kodex elektronických komunikací, byly v uvedených zákonech v roce 2022 zapracovány podmínky pro přímý marketing. Přímý marketing je povolený jen s předchozím prokazatelným souhlasem uživatele získaným před kontaktováním účastníka nebo uživatele.

Ochranu osobních údajů spotřebitele řeší na Slovensku Zákon o ochraně osobních údajů, podobně v Čechách Zákon o ochraně osobních údajů a nařízení GDPR. V nařízení GDPR byl zaveden pojem „oprávněný zájem“. Právním jazykem formulovaný:

  • Pokud provozovatel webu nemůže zakládat zpracování osobních údajů na právních základech zákonná povinnost, smlouva nebo souhlas dotčené osoby, může použít právní základ oprávněný zájem.
  • Pokud podnikatel posílá nabídky zboží nebo služeb zákazníkům, s kterými v minulosti uzavřel smlouvu na účel koupě podobného zboží nebo služby, v tomto případě se nevyžaduje souhlas dotčených osob. Jde o přímý marketing a právním základem na zpracování osobních údajů může být oprávněný zájem provozovatele.

Eshopy a jiné online služby v procesu objednávky mají proto většinou zařazeno:

  • Zaškrtávací políčko, kde souhlasíte s poskytnutím vašich osobních údajů v rozsahu daném jejich Obchodními podmínkami nebo Podmínkami zpracování osobních údajů. V nich by mělo být přesně specifikováno, jak vaše údaje mohou být použity.
  • Zaškrtávací políčko, kde souhlasíte, zda chcete nebo nechcete být zařazeni do jejich newsletteru.
  • V Obchodních podmínkách nebo Podmínkách zpracování osobních údajů odstavec o oprávněném zájmu.
Obchodni Podminky
Príklad: Část textu ze stránky Zpracování osobních údajů na webu 4home.sk

Pravidelně zasílaný newsletter je nejsilnější marketingový nástroj. Proto při vyplňování údajů buďte opatrní a vyhraďte si čas na prostudování Obchodních podmínek nebo Podmínek zpracování osobních údajů. Zaškrtávací pole by měla být předvyplněna tak, abyste zařazení do newsletteru prokazatelně odsouhlasili, to znamená vědomě si vybrali možnost zasílání, jako výchozí by měla být nastavena možnost nezasílání.

Shrnutí a závěr

Před nevyžádanými maily vás může ochránit hlavně vaše opatrnost při poskytování osobních údajů. Vždy se zajímejte, jak budou vaše údaje firmou, která je sbírá či požaduje, využity. Pokud maily považujete za spam, označujte je jako spam. Pomůžete spamovým filtrům rozpoznat je a v budoucnosti zařadit maily z téže adresy do spamové složky.

V případě, že vás obtěžuje velké množství nevyžádaných mailů od firem či webů, kterým jste mail neposkytli, zvažte využití služby Incogni, protože s velkou pravděpodobností je váš mail zařazen v databázi data brokerů. Incogni vám pomůže s vymazáním z databáze.

5/5 - (1 vote)

WooCommerce pluginy pro české a slovenské prostředí

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..