Naše webové stránky obsahují odkazy na partnerské weby. Pokud se prokliknete z našich stránek na stránky partnera a tam si zakoupíte jeho služby, obdržíme za zprostředkování provizi (Zjistit více informací). Tato forma spolupráce nijak neovlivňuje objektivnost našich recenzí. Každým nákupem přes proklik z našich stránek podpoříte naši redakci, abychom i do budoucna mohli tvořit kvalitní a užitečný obsah. Ďekujeme.
Důležité upozornění Všechny naše články píšou skuteční lidé. Nejsou to umělé texty od stroje.
Recenze: ByznysWeb je snadný způsob, jak vytvořit eshop
Obsah
Na recenzi platformy ByznysWeb jsem se těšil, protože jejich systém na tvorbu e-shopů znám už delší dobu. Samozřejmě mě zajímalo, jakým vývojem prošel a jestli dává smysl mezi konkurencí, která na trhu je. Musel jsem hodně počítat, ale v mnoha případech vyjde ByznysWeb o něco levněji oproti ostatním platformám. Nicméně v této recenzi se zajímám hlavně o to, co ByznysWeb umí.
E-commerce platforem pro snadnou tvorbu a pronájem e-shopů je na trhu vážně spousta. Každý systém nabízí trochu něco jiného a každý systém má jinak stanovenou cenovou politiku. Ve výsledku tak nějak nabízí úplně to stejné, ale v jiném obalu. Proč se tedy věnovat nějakému ByznysWebu? Především kvůli tomu, že za něj nejspíš zaplatíte méně peněz, ale máte k dispozici 100-200 rozšiřujících modulů. S těmi moduly je to vždycky trochu ošemetné, protože některé platformy do nich počítají i absolutní prkotiny. V případě ByznysWebu je to například responzivní web, ochrana proti DDoS útokům nebo vizuální textový editor. Toto jsou prostě základy, které by se do rozšiřujících modulů neměly míchat. Ale chápu to, je potřeba marketingově trochu navýšit ty číselné ukazatele. Tohle je tedy asi největší chyba ByznysWebu.
Jak je ByznysWeb jednoduchý na používání?
Platformu možná znáte také jako FLOX, což je vlastně název redakčního systému, přes který se spravuje e-shop nebo webové stránky. Na ByznysWebu se dají vytvořit také jednoduché webové stránky, ale osobně mi tahle platforma nedává pro samostatný web smysl. Jsou pro to vhodnější nástroje jako Webnode, Mioweb, WordPress. Pokud plánujete firemní web s e-shopem, tak pak je to něco jiného a ByznysWeb smysl dává.
ByznysWeb marketingově tlačí na jednoduchost jejich systému. Vytvoření e-shopu zde je skutečně jednoduché a relativně rychlé. Pokud mluvím pouze o nějakém technickém spuštění a napojení na vlastní doménu. Plnění e-shopu produkty zabere více času, ale to zabere všude.
Celé to začíná registrací a výběrem šablony. Nenechte se odradit. Šablony vypadají dost retro. Tedy až na 2 hlavní, které splňují požadavky modernosti. Jsou to šablony Verona a Paris. Těm není rozhodně co vytknout. Jsou moderní, responzivní, UX vyladěné. Kromě toho si je můžete snadno přizpůsobit podle svých potřeb.
Po výběru šablony se dostanete do administrace obchodu. Administrace také vypadá retro, ale tohle si myslím je spíš výhoda, protože se mi přes to obchod spravuje pohodlně. O to jde, protože je to lepší, než o nějaké designové vychytávky, které tam v dobré víře přidá UXák, ale většinou při práci spíš zdržují, než by pomáhaly.
Administrace e-shopu je velice minimalistická, přehledná a rychlá, ale není responzivní. Zapomeňte na správu e-shopu přes mobilní telefon.
Správě produktů a objednávek nebo nastavení obchodu asi nemám co vytknout, ale třeba taková správa stránek je stejně hrozná jako na každé jiné e-shopové platformě. Je potřeba si zvyknout na to, jak celý systém správy a vytváření stránek funguje.
Mohlo by se zdát, že na každé podstránce můžete ovlivňovat různá nastavení navigací, lišt a podobně. To je sice pravda, ale vždy to nastavíte pro celý e-shop, a ne pro konkrétní podstránku. Například kliknete na správu stránky Kontakt. V pravém sloupci vidíte různé oblasti jako navigace a další. Přirozeně by vás napadlo, když kliknete na ikonu oka, že skryjete navigaci pouze na stránce kontaktu. Ne, tak to nefunguje. Tu oblast skryjete na stránkách v celém e-shopu. Nakonec vás na správě stránky zajímá pouze oblast Obsah, do které můžete přidávat další bloky jako text, formuláře, CTA, FAQ, bannery a spousty dalších.
Správa produktů u ByznysWebu
Se správou produktů je radost pracovat. Při psaní recenze mám v e-shopu demo obsah. Vy ho tam budete mít také, ale později můžete vše smazat a importovat například pomocí XML. O tom později. V produktech můžete vyhledávat a filtrovat je podle různých parametrů. Hlavní výsadou je jednoduchost a rychlost s jakou systém reaguje.
Karta produktu je také přehledná a nikde jsem nemusel cokoliv dlouze hledat. Na kartě zvládnete nastavit opravdu vše, co nastavit potřebujete. Obrázek toho řekne víc než slova.
Jak přidat nový produkt
Pokud budete produkty přidávat ručně, tak je to jednoduchá práce. Nejprve musíte přidat základní informace o produktu jako název, značka, do jaké patří kategorie a nějaké to SEO.
Po kliknutí na tlačítko Pokračovat se produkt uloží do databáze. Tím se vám zobrazí další možnosti jeho nastavení.
Funkce a nastavení celé karty produktů vám zde zobrazovat nebudu. To si prozkoumejte sami. Ukážu vám snad jen to, jak se do produktu přidají další jeho varianty, kterým můžete následně upravovat ceny nebo je odškrtnout, když nejsou skladem.
Samotné varianty produktů samozřejmě musíte nejprve přidat v nastavení e-shopu a přiřadit je správným kategoriím. Díky tomu se například varianty velikostí textilu nepřiřadí produktům z kategorie elektro. Jak to funguje, s tím vám poradí dobře zpracovaná dokumentace.
Hromadný import produktů
U většího e-shopu vás bude zajímat import produktů. ByznysWeb má propracovaného průvodce, ve kterém si jednoduše nastavíte, co konkrétně chcete importovat. Další možnosti automatizace nabízí napojení na dodavatele přes XML nebo API.
Šablony vzhledu
Na začátku recenze jsem psal o šablonách. Také jsem zmínil, že na výběr jsou vlastně pouze 2 použitelné šablony, které si můžete dále upravovat podle svých potřeb. Tady to trochu upřesním. Šablony jsou celkem 3, a to zmíněné Paris, Verona a pak ještě jedna postaršího vzhledu – šablona Flat. Zajímavé je, že šablony můžete libovolně měnit i na spuštěném e-shopu. Je hloupost něco takového dělat, ale ta možnost přepnutí vzhledu tady je. Pokud je e-shop funkční a chce redesignovat, tak ByznysWeb umí připravit pracovní kopii, na které se odladí nový design.
Možná se budete divit, ale postarší šablonu Flat stále potkávám na spoustě menších e-shopů a jejich majitelům nejspíš vyhovuje. Pravděpodobně vyhovuje i zákazníkům, jinak už ty obchody dávno neexistují. ByznysWeb nehodnotím podle výběru šablon. Ve skutečnosti je lepší, když šablona vašeho obchodu bude mít stejné rozložení jako šablony na jiných e-shopech. Je to tak lepší pro zákazníky, kteří se dokáží rychleji zorientovat. Smyslem nabídky 3 šablon je hlavně to, abyste si jako majitel obchodu mohli vybrat takovou, která nejlépe vyhovuje potřebám podnikání. Každá ta šablona má trochu jiné grafické prvky a způsoby zobrazení různých sekcí obchodu, ale ve své podstatě jsou si šablony dosti podobné.
Šablona Verona je ze všech nejnovější. Pokud budete zakládat nový obchod, tak bych vám ji doporučil, protože je o kousek odladěnější oproti starším šablonám. Jednak by měla mít lepší výsledky Core Web Vitals (výkon webu) v Google Search Console a také má propracovanější UX, které by mělo zvyšovat míru konverzí.
Vlastní úprava šablony
Na ByznysWebu můžete používat vlastní šablonu. Musíte si ale požádat o zvláštní přístup pro nahrání šablony, kterou vám vytvořil váš kodér. ByznysWeb umí tvořit šablony na míru, ale na začátek podnikání je to poměrně drahá služba. Nejvíce se vyplatí používat odladěnou šablonu Verona.
Vytvořit vlastní šablonu je časově a finančně nákladné, ale nezoufejte si. Odlišit se můžete i tak.
Můžete totiž upravovat předpřipravenou šablonu. To můžete udělat prostřednictvím vizuálního konfigurátoru nebo pomocí CSS, kterými razantně ovlivníte vzhled všech prvků e-shopu. Do šablon můžete vkládat vlastní zdrojové kódy jako HTML nebo JavaScript.
Přenastavit můžete nejen vzhled, ale také chování a řazení sekcí webu. Zvládne to i absolutní začátečník.
Výměna loga nebo změna barev je asi ta nejjednodušší věc. Například barvy celého e-shopu můžete snadno přenastavit v jednom rozhraní. Navíc máte možnost vybrat si z již předpřipravených barevných palet.
Cenové plány
Cenových plánů je na výběr 5. ByznysWeb má tarif Zdarma, od kterého vlastně nic neočekávejte. Nemáte k dispozici žádné moduly, prodávat můžete 10 produktů do 100 objednávek měsíčně. Je to takový e-shop zdarma, který toho moc neumí. Pro skutečné podnikání jsou určené placené tarify.
Na co si dát u cenových tarifů pozor? Jednak je to počet produktů, které můžete prodávat. U nejnižšího tarifu je to 100 produktů oproti nejvyššímu tarifu Premium, který vám umožní prodávat neomezený počet produktů. Dále je to diskový prostor, který by vás v mnoha případech mohl limitovat. Pokud zákazník potřebuje více GB například pro maily, lze doobjednat i webhosting, nebo vlastní dedikovanou DB pro e-shopy velkého rozsahu, s tisíci objednávek a produktů.
Daleko důležitější jsou moduly pro platební brány, dopravce a jiné funkce. Zde si dávejte velký pozor a dobře počítejte. Za některé rozšiřující moduly se musí platit většinou jednorázové poplatky. Jedinou výjimkou je nejdražší tarif Premium, který má většinu modulů v ceně. Pokud by se vám totiž nasbíralo více modulů, za které musíte platit, mohlo by se vám lépe vyplatit pořízení dražšího tarifu.
Platební možnosti
ByznysWeb je plnohodnotná e-commerce platforma, takže podnikatelům tady nic nechybí. Platebních bran máte na výběr několik, takže si můžete vybrat tu, kterou preferujete vy, a nemusíte používat nějakou striktně danou platební bránu. Musím vás upozornit, pokud nemáte předplacený nejvyšší cenový tarif Premium ByznysWebu, tak se za jednotlivé platební brány (za jejich moduly) platí jednorázový poplatek. Nicméně ve všech tarifech je v ceně napojení na platební bránu TrustPay.
Doprava a dopravci
Nejspíš nepřijdete na dopravce, který by u ByznysWebu nebyl. Například Zásilkovna už umí dopravovat i do Německa, takže můžete obsluhovat i tamější trh. Mezi dopravci nechybí napojení na PPL, GLS, Českou a Slovenskou poštu, DPD nebo DHL. Zase vás musím upozornit, že za některé dopravce je potřeba připlatit si za rozšiřující modul. Toto ale neplatí pro napojení na Zásilkovnu. Pokud si platíte tarif Premium, tak máte všechny moduly dopravců už v ceně.
Klady a zápory
Klady (+) | Zápory (-) |
---|---|
+ jednoduché minimalistické rozhraní administrace | - někomu by mohl vadit malý výběr šablon |
+ pokročilé SEO nastavení | - pozor na zpoplatněné moduly, které jsou zdarma pouze v nejvyšším tarifu |
+ integrace většiny dopravců a platebních bran | - administrace není responzivní |
+ nástroje pro jednoduchou úpravu vzhledu | |
+ úprava šablon vlastními CSS |
Závěr
ByznysWeb je vyzrálá platforma, která funguje řadu let. Já osobně vyzdvihuji administrační rozhraní pro správu e-shopu, které je minimalistické a nadmíru jednoduché na používání. Nikde nic nepřekáží ani nezdržuje od práce. Rovněž je zde perfektní podpora pro řadu věcí jako jsou moduly pro dopravce, platební brány, e-mailing nebo napojení na účetní systémy Pohoda, Money S3 a další.
Šablony jsou zvláštní kapitola marketingu e-shopových platforem. Většina s jejich počty kouzlí kvůli tomu, že velký počet šablon vzhledu pěkně vypadá. Jak jsem psal v recenzi, tak smysl dává výběr několika málo šablon. Jednak jsou přívětivé pro zákazníky a pak jejich vzhled dokážete dobře nastylovat, abyste svůj e-shop od ostatních odlišili. Nenechte se oklamat počtem šablon, protože 3 jsou až dost.
Vyzkoušejte si ByznysWeb, je to zdarma. Funkce má srovnatelné s konkurencí a cenově možná vyjde o něco výhodněji.