Black Friday po česku

Naše webové stránky obsahují odkazy na partnerské weby. Pokud se prokliknete z našich stránek na stránky partnera a tam si zakoupíte jeho služby, obdržíme za zprostředkování provizi (Zjistit více informací). Tato forma spolupráce nijak neovlivňuje objektivnost našich recenzí. Každým nákupem přes proklik z našich stránek podpoříte naši redakci, abychom i do budoucna mohli tvořit kvalitní a užitečný obsah. Ďekujeme.

Důležité upozornění Všechny naše články píšou skuteční lidé. Nejsou to umělé texty od stroje.


NordVPN + Saily

Black Friday po česku

Úspěšná marketingová akce, nebo vychytralé triky obchodníků

Obchody, a to i ty internetové využívají při svém podnikání nejrůznějších marketingových pobídek ve formě slev. Tou nejznámější slevovou akcí, kterou jsme přijali ze Spojených států je tzv. Black Friday, neboli Černý pátek. A kamenné obchody, stejně jako e-shopy se při ní dopouštějí ne zrovna fér jednání, na které je třeba si dát dobrý pozor.

Kupuje se jako o život

Black Friday vznikl právě ve Spojených státech, velké obchodní řetězce si připraví ohromné slevy, na které se snaží nalákat kupující. Koná se ještě před začátkem předvánočního šílenství, kdy jsou ceny naopak vyšponované na maximum. O Černém pátku jde o opravdu značné slevy, třeba padesátiprocentní, které mají na kupující velký psychologický efekt. Mnoho kupujících jim podlehne a často kupují to, co by jinak ani nepotřebovali. Před obchody se vinou dlouhé fronty, zákazníci podléhají davovému efektu a snaží se urvat, co se dá. Mnohdy dochází i k bitkám, protože nabízeného zlevněného zboží totiž není nikdy dostatek.

Black Friday na internetu

Ke stejné slevové akci se přihlásily i e-shopy. V těch se sice nemusíte boxovat v nákupních uličkách a handrkovat se o jednotlivé kusy výrobků, díky masivním slevám ale dosahují podobného efektu. U nás organizuje tuto slevovou akci Asociace e-shopů, vedle dalších slevových pobídek, jako je například Den dopravy zdarma, Cyber Monday, Singles Day a Valentýn. E-shopy se mohou do akce přihlásit, následně jsou uváděny na seznamu Asociace. Ta slibuje, že: „Kupuje se úplně všechno, nárůst tržeb překračuje 30% a slevy dosahují 80%.“

Ohromit procenty

Pochopitelně to, jaké slevy e-shop nabídne, už je jen a pouze v jeho režii. A i to, jak se na slevovou akci připraví. Každý e-shop totiž ví, že je důležité ohromit nějakou skutečně bombastickou slevou, ve výši mnoha desítek procent. Právě poměr slevy je zcela zásadní, nikoliv konkrétní cena výrobku. Mnozí klienti nejsou dobře informováni o skutečné cenové hladině a psychologicky na ně funguje právě jen to, že se jim podařilo „vychytat“ zásadní slevu a že si pořídili něco výhodně. To, zda jde o skutečně výhodnou koupi už neřeší.

Nejprve zvýšit, pak snížit

A právě toho někteří prodejci využívají a těsně před Black Friday uměle zvýší cenu některého výrobku o desítky procent, aby ho potom mohli o desítky procent znovu ponížit a vydávat za zlevněný výrobek. A přesně to se během poslední akce Black Friday v České republice podle analýzy společnosti Apify, která se zaměřuje na získávání a analýzu dat z internetu (web data scraping). V období měsíc před vypuknutím slev společnost Apify stáhla nabídku tří velkých e-shopů, Alzy, Mall.cz a CZC.cz. Během Black Friday pak Apify monitorovalo čtyřikrát denně ceny všech nabídek v rámci této slevové akce. Takto získala Apify úctyhodných 733 000 záznamů, které mohla důkladně analyzovat.

Čarování s cenou

Opravdu zásadní analýza ukázala, že všechny tři velké e-shopy s cenami libovolně čarovaly a že před Černým pátkem ceny určitých produktů značně navýšily, aby potom nabízely třeba osmdesáti procentní snížení cen. Při započítání toho, za kolik byl produkt původně, třeba dva měsíce před Černým pátkem a toho, za kolik se během Pátku prodával, už slevy tolik bombasticky nezněly. Podle analýzy šlo o slevy ve výši od šesti do dvaceti procent. A to není žádná sláva. Je ale jasné, že na zákazníky měly nabízené slevy psychologický efekt a že se e-shopům zvýšily tržby. Podle analýzy Apify takto navýšily e-shopy ceny u 291 produktů, což opravdu není málo.

Použijte srovnávač

Kdo tedy na akci vydělal, byly hlavně e-shopy. Tři zmiňované e-shopy ale jakékoliv zavinění a hlavně úmysl odmítly: „K umělému zvyšování cen u nás nedochází,“ zněla kolektivní odpověď od všech. Řešení pro zákazníky, aby nenalítli a nekoupili produkt zlevněný jen na oko, je velmi snadné. Stačí totiž použít jakýkoliv srovnávač cen, který ukáže, zda třeba za stejnou či dokonce nižší cenu nenabízejí produkt i jiné, třeba menší e-shopy. A pokud už je produkt zakoupen a zákazník se cítí podveden, nic mu nebrání jej do 14 dnů vrátit.

Přidat hodnocení

WooCommerce pluginy pro české a slovenské prostředí

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..