Naše webové stránky obsahují odkazy na partnerské weby. Pokud se prokliknete z našich stránek na stránky partnera a tam si zakoupíte jeho služby, obdržíme za zprostředkování provizi (Zjistit více informací). Tato forma spolupráce nijak neovlivňuje objektivnost našich recenzí. Každým nákupem přes proklik z našich stránek podpoříte naši redakci, abychom i do budoucna mohli tvořit kvalitní a užitečný obsah. Ďekujeme.
Důležité upozornění Všechny naše články píšou skuteční lidé. Nejsou to umělé texty od stroje.
Mají AI obrázky potenciál generovat pasivní příjem?
Obsah
V předchozím článku jsme se zasnili na tím, jak fantastické by bylo za jeden jediný obraz vygenerovaný pomocí umělé inteligence vydělat 425 tisíc dolarů. Nyní se vrátíme do reality a prozkoumáme pravděpodobnější scénáře.
Kde nacházejí odbyt vizuální umělci a grafici?
Kdo je vlastníkem AI generovaných obrázků?
Jsou obrázky vygenerovány pomocí AI originály? Může je vlastnit člověk, pokud je vygeneroval software? Tyto otázky zatím legislativa přesněji neřeší, nestačí reagovat na boom AI nástrojů.
Můžeme se podívat alespoň na to, jak některé AI nástroje nahlížejí na možnost použití vygenerovaných obrázků pro komerční účely.
- Midjourney: Pokud jste předplatitelem libovolného balíčku, můžete používat obrázky pro komerční účely. Avšak pouze s nejvyšším balíčkem je možné nastavit si skrytý mod, ve kterém vaše obrázky nejsou dostupné ve veřejné knihovně obrázků pro libovolného uživatele. Teoreticky je tak může použít kterýkoli uživatel.
- Stable Diffusion: Pro online verzi jsou všechny vygenerované obrázky považovány za open source. Pokud používáte Dream Studio, jste vlastníkem vámi vygenerovaných obrázků a odsouhlasujete, že mohou být použity ke zlepšení nástroje (je třeba vytvořit si účet pro přečtení podmínek používání).
- Dale-E: Veřejně je dostupná beta verze online, na začátku získáte několik kreditů zdarma, ostatní kredity si musíte dokupovat, musíte být přihlášen. Jste vlastníkem vámi vygenerovaných obrázků a odsouhlasujete, že mohou být použity ke zlepšení nástroje.
- Jasper: Obrázky jsou volně dostupné na komerční účely.
Pokud jste generátory použili, možná se vám stalo, že byly v obrázcích rozpoznatelné vodoznaky z fotobanky. To znamená, že obrázky z fotobanky byly zřejmě použity pro trénování AI nástroje. Odsouhlasila to fotobanka? Odsouhlasili uživatelé fotobanky, aby jejich originální práce byly použity pro trénování AI nástrojů? Autorská práva na balíky dat, na kterých byly AI generátory vytrénovány, zatím legislativa také neřeší. Přečtěte si prohlášení fotobanky Getty Image z ledna 2023, která se soudí se Stability AI (vývojář Dream Studio) pro zneužití obrázků.
Portfolio na sociálních sítích
Nejjednodušší a bezplatně dostupná možnost, kde vaše AI díla můžete umístit, jsou sociální sítě (Facebook, Instagram, Youtube, Tiktok kvůli bezpečnosti nedoporučuje český úřad pro kybernetickou bezpečnost).
Svým portfoliem se můžete prezentovat také na webu DeviantArt, kde se sdružuje komunita umělců a uměleckých nadšenců a sdílí své výtvory. Pro AI umění je na DeviantArt vytvořena samostatná kategorie. Pokud si připlatíte některý z členských balíků, získáte více prostoru a zaplatíte nižší provize portálu za prodaná díla.
- Link na své portfolio můžete poslat potenciálním zájemcům při různých nabídkách a zakázkách.
- Budujete si komunitu lidí, které se vaše grafické práce líbí. Možná si některou z nich koupí nebo budou vaše díla sdílet se svými přáteli a získáte další příznivce.
Prodej AI obrázků přes fotobanky
Jak postupovat, chcete-li vaše obrázky zveřejnit ve fotobance? Vytvoříte si konto, nahrajete fotky, zadáte nadpisy, popisy, klíčová slova. Následně fotobanka obrázky schválí a zveřejní je na svém webu. Pokud si někdo obrázky zakoupí přes fotobanku, fotobanka zprostředkuje obchodní proces, za což si účtuje provizi. Následně obdržíte dohodnutou odměnu z vašeho prodeje.
Čím se jednotlivé fotobanky odlišují? Liší se například procesem schvalování, který může trvat několik dní, přístupností uživatelského rozhraní, přes které zadáváte popisy obrázků, velikostí provizí a v neposlední řadě množstvím prodejců, a tedy vaší přímé konkurence.
AI generované obrázky zatiaľ umožňuje publikovať iba fotobanka Adobe Stock. AI generované obrázky před schvalováním musíte zařadit do kategorie „Illustrations“, v názvu by měly obsahovat slova „Generative AI“, měli byste zaškrtnout pole „Created using generative AI tools“. Zajímavostí je požadavek, aby anatomie objektů byla správná. Ve verzi v4 Midjourney často nedokázala generovat správný tvar a někdy ani správný počet končetin lidí a zvířat. Vítězí ten, kdo ovládá grafické programy a dokáže tyto chyby z jinak poutavých obrázků odstranit.
Technická kvalita obrázku musí splňovat pravidla pro ilustrace. Přesnější povinnosti prodejce naleznete popsané v dokumentu Adobe Stock Contributor Agreement.
Prodej AI obrázků na potisk
Další z možností, jak monetizovat vaše AI generovaná dílka, je využití různých online služeb, které dělají potisk předmětů na zakázku. Máte dvě možnosti:
- Potřebujete pouze potisk, prodej výrobků si zajistíte vy.
- Chcete prodat pouze digitální obrázek, firma zajistí potisk i prodej. Vy obdržíte za prodej vašeho obrázku dohodnutou odměnu.
Příklady takových služeb s mezinárodním dosahem: RedBubble, Society6, Displate, Printify.
Princip fungování je velmi podobný jako v případě fotobanky. Pro potisk je vyžadována velmi vysoká technická kvalita obrázků. Jelikož žádný z AI nástrojů zatím negeneruje obrázky v potřebných rozměrech a hustotě DPI, bude nutné k jejich úpravě využít dalších aplikací.
Stejně jako u fotobank platí, že je třeba se odlišit od početné konkurence. Kromě zajímavých obrázků musíte využít také znalosti SEO, abyste se dobře umístili ve vyhledávání. Dále jsou potřebné znalosti cenotvorby, abyste byli s utrženou částkou spokojeni a pokrývali vaše náklady na všechny nástroje, které při generování a úpravě obrázků používáte a podobně.
Některé platformy poskytují také sponzorované prostory, kde si můžete za zviditelnění vaší kolekce připlatit. Nebo umožňují vydávat limitované kolekce s omezeným počtem tisků za vyšší ceny. Musíte se trochu s platformou a její komunitou sžít a poté využít její potenciál ve svůj prospěch.
NFT tržiště
Může být digitální dílo jedinečné? Má smysl vlastnit digitální dílo, jehož kopie se nacházejí na internetu, někdy dokonce v plném rozlišení? Jsou AI generované obrázky vhodné pro NFT tržiště? Co je vlastně to NFT?
NFT technologie vznikla spolu s kryptomenou Ethereum. Zkratka NFT znamená non-fungible token, tedy nezaměnitelný token – jedinečný kousek dat, který má svůj jedinečný identifikátor a slouží k určení vlastnictví digitálního díla.
Mohlo by se zdát, že postup je podobný jako u fotobank: Máte obrázky, nahrajete je na NFT tržiště a prodáváte, tržiště si stáhne provize z prodeje a vám zůstane zbytek peněz. Ovšem pozor, je zde několik podstatných rozdílů!
- Publikování a prodej NFT obrázků probíhá na blockchainu.
- Obchodování probíhá v kryptoměnách.
NFT není jen technologie, ale také filozofie. Toto téma vyžaduje odhodlání k samostudiu. Pokud byste se vydali touto cestou, určitě si zajistěte ověřenou kryptopeněženku, prověřte si všechny druhy poplatků a nikdy nesdílejte přístupové údaje ke krytopeněžence. Následně si vyberte spolehlivou platformu pro publikování a prověřte si poplatky v ní. Další poplatky zaplatíte při výměně kryptoměny za Eura.
Základní shrnutí pro umělce obsahuje například kurz mexické designérky Mariany Pedroza NFT Art for Beginners: Creation & Marketplaces (kurz je ve španělštině, s anglickými titulky). Věnuje se přehledu blockchainu, vysvětluje NFT, nakoukne na díla úspěšných NFT umělců, a kurz obsahuje i praktické rady jak založit kryptopeněženku MetaMask, srovnání NFT tržišť, návod jak nahrát obrázky na OpenSea nebo Rarible. Autorka spolupracovala na sadě 10 tisíc obrázků robotů, které se prodávají na různých NFT platformách, mají také vlastní platformu webstránku s prodejní platformou.
Existuje několik firem, které poskytují kryptopeněženky. Mají různé výše poplatků, například za založení či provedené transakce. Kromě poplatků je důležité kritérium pro výběr také kompatibilita peněženky s NTF platformou, kde chcete prodávat.
Platformy či tržiště pro publikování a prodej NFT mají různá pravidla, která si musíte podrobně prostudovat, aby vám byly jasné všechny poplatky. Některé platformy umožní obrázek nahrát zdarma, avšak abyste získali token, je třeba obrázek „mintnout“ – zařadit do blockchainu, za což bývá zaúčtován „gas fee“. Můžete jej zaplatit vy nebo případný kupující vašeho obrázku.
Mezi nejznámější NFT tržiště (NFT marketplaces) patří OpenSea, Rarible, Binance, SuperRare. Liší se i tím, zda jsou otevřeny pro všechny uživatele, nebo kontrolovány kurátory. Některá tržiště jsou pro zachování exkluzivity dostupná pouze pro jedinečné umělecké kousky a fungují pouze na pozvání některého člena.
Podobně jako ve fotobankách potřebujete i marketérskou dovednost, musíte umět zvolit správné nadpisy, popisy, klíčová slova, abyste v moři dalších zájemců vynikli a kupci vás našli. Můžete si vytvářet vlastní komunitu na sociálních sítích a využít různých dalších reklamních kanálů k jejímu růstu.
Negativním aspektem blockchain technologie je, že každá transakce se zapisuje do všech uzlů v blockchain síti, což je energeticky velmi náročné. Má to vliv nejen na poplatky za převody NTF a převody kryptoměn. Blockchain technologie bývá velmi kritizována, že přispívá ke klimatické krizi spotřebováním velkého množství energie. Pozor je třeba dávat i na scammery, kterým může méně zkušený uživatel naletět.
NFT bývá kritizováno i jako spekulativní strategie, která vznikla pro podporu prodeje kryptoměn. Jakou hodnotu má kolekce 10 tisíců obrázků postaviček, které vznikly pouze za účelem NFT prodeje? Kolekce různých postaviček či nálepek v potravinových obchodech, které obdržíte zdarma za nákup, skrývají podobnou otázku. Jejich účelem není sbírka samotná, ale podpora pravidelného nakupování v potravinovém obchodě.
Proč se vyplatí během zlaté horečky prodávat lopaty?
Možná znáte příběh Samuela Brannana, který zbohatl během zlaté horečky. Využil poptávku hledačů a nabídl jim čakany, lopaty a rýžovací síta.
Právě teď je čas AI zlaté horečky. Prodávejte lopaty!
Kurzy zaměřené na AI na generování obrázků
AI nástroje jsou nové, všichni se je učí používat. Potřebují průvodce! Máte-li talent vysvětlovat, neváhejte a prodávejte kurzy.
Nápady na témata kurzů:
- Jak používat AI nástroje pro tvorbu obrázků (Midjourney, Dalle-E, Stable Diffusion).
- Jak psát prompty, které poskytují očekávaný výsledek.
- Jak monetizovat obrázky vygenerované pomocí AI.
- Jak škálovat obrázky vygenerované pomocí AI, aby měly potřebný rozměr a kvalitu pro tisk.
Příklady úspěšných kurzů na Udemy:
- Midjourney Mastery: Create Visually Stunning AI Art
- DALL•E Mastery: Create Impressive AI Art
- Generate AI Avatars for Free in Stable Diffusion (NO CODE)
- Create And Sell AI Art: Make Money With AI Art
Udemy je jedna z nejoblíbenějších platforem, kde můžete prodávat kurzy. Podívejte se na hodnocení dalších vzdělávacích platforem v našem článku.
Prodej promptů
AI generování obrázků nebo textů je velmi chytlavá činnost. Mnoho laiků však neví, jak naformulovat prompty, aby dosáhli požadovaného výsledku. Víte, že existují i tržiště promptů pro AI nástroje?
Například na webu PromptBase můžete prodávat vaše prompty. Viděla jsem je dokonce v nabídce na handmade webu Etsy. Zvažte si, co je pro vás cennější – BUĎ: Vytvořit jedinečný obrázek nebo sérii obrázků a zkusit je prodat. NEBO: Prodat za pár Eur prompt. Každý tak má možnost zopakovat vaše dílo. Pokud je lepší marketér než vy, možná vás dokáže předjet v prodeji obrázků. Dokonce už vznikají i AI, které fungují naopak – na základě obrázku zkusí poskytnout prompt.
Na webu PromptHero můžete získat náměty na prompty zdarma, nebo použijte tool Midjourney Prompt Helper k sestavení promptů. Jste programátor a troufli byste si podobný nástroj pro generování promptů naprogramovat? I to může být cesta, jak začít vydělávat. Každý můžeme stavět z takových lego kostek, jaké nám byly naděleny.
Pozornost a bohatou návštěvnost si určitě získá i blog s prompty. Pokud například chcete prodávat kurzy, tak si můžete budovat publikum. Na blogu nebo na sociálních sítích zveřejníte několik zajímavých promptů zdarma jako magnet a následně nabídnete zájemcům online kurz.
K prodeji promptů nebo kurzů můžete použít i různé portály typu Já udělám, či Fiverr. Přečtěte si náš článek Jak začít vydělávat na Fiverru a podobných platformách s pracovními nabídkami.
Hobby díla vytvořená z obrázků generovaných přes AI Midjourney
Prohlédněte si ukázky fyzických produktů vyrobených z obrázků vygenerovaných přes AI Midjourney, našla jsem je ve skupině Midjourney Official na Facebooku.
Máte jakékoli kreativní hobby? Použijte ve svých dílech i vygenerované obrázky! Prodejte je přes portály zaměřené na handmade tvorbu.
Na slovenském Sashe či českém Fleru zatím uspějete jen s fyzickými výrobky, ale mezinárodní platforma Etsy umožňuje prodej printů i digitálních AI generovaných obrázků již nyní, dokonce někteří prodejci prodávají i promty. Za zalistování produktu na Etsy se platí 19centový poplatek.
Jak připravit obrázky na publikování ve fotobankách
Obrázky vygenerované umělou inteligencí většinou nedosahují potřebné kvality pro tisk. Potřebují zvětšit rozměry a velikost DPI.
Například:
- Obrázek z Midjourney v poměru stran 3:2 má maximální rozměr 1536 x 1024 pixelů a 72 DPI.
- Stránka pro potisk Displate vyžaduje rozměry v poměru 1,4:1 optimálně 4060 x 2900 pixelů a minimálně 300 DPI v RGB módu.
Chcete-li obrázky publikovat, zjistěte, jaké rozměry a rozlišení obrázků daný web požaduje. Již při generování obrázku v AI nástroji musíte zvolit potřebný poměr stran. Následně obrázek vylepšete pomocí online nástrojů nebo aplikací.
- Zvětšení rozměrů se zachováním nebo vylepšením detailů a barev: AI Image Enlarger, Let’s Enhance, Topaz Labs.
- Změna DPI: Affinity Photo 2, Adobe Photoshop.
Na začátku můžete využívat různé aplikace dostupné zdarma nebo trial verze profesionálních nástrojů. Vyzkoušejte si, který nástroj vám dává optimální výsledky.
SEO, marketing, budování značky, budování vlastní komunity
Hurá, jste ve fotobance či jiném online trhu s obrázky! Mezi miliony dalších grafiků a biliony dalších obrázků… Jaká je šance, že se zobrazíte na první straně, nebo že vás zájemci najdou přes vyhledávání na stránce? Případně že přímo v internetovém vyhledávači budou vaše obrázky nabízeny ve vyšších pozicích?
Tušíte správně, musíte se zaměřit na zajímavé SEO nadpisy, popisy, klíčová slova a tagy, vše, co konkrétní platforma umožňuje vyplnit. Nápomocná vám může být znovu umělá inteligence, tentokrát ChatGPT nebo Jasper, které dokážou pomoci s texty i SEO.
Na co si dát jako prodejce a tvůrce pozor
V případě sociálních sítí buďte připraveni, že okamžitě začnou komentáře k vašim příspěvkům nebo vaše zprávy spamovat dva druhy reakcí:
- „Přidejte svůj obrázek do naší galerie!“
- „Prodejte mi váš obrázek na NFT!“
Pozor na tyto nabídky, nenaleťte scammerům:
- Možnost zařadit vás do galerie, případně promovat vaše díla je většinou zpoplatněna. Samozvané galerie napodobují fotobanky. Neposkytnou však prodejcům žádné služby kromě chvilkového zviditelnění. Když obrázky nahodíte do fotobanky, „prodávají se samy“, nemusíte se starat o zaslání obrázku koncovému zákazníkovi ve správném rozlišení, vystavení faktury a podobně, stará se o to systém fotobanky.
- Nabídka prodeje obrázků na NFT je zase většinou spojena se založením kryptopeněženky, protože za NFT dostáváte odměny v kryptoměnách. Nejpravděpodobnější je, že vás oslovili makléři, aby získali provize za získání nových zákazníků. Ověřujte si všechny spolupráce, nikdy (ani při zakládání kryptopeněženky) neposkytujte přístupové údaje třetím stranám.
Shrnutí a závěr
Možná jste z článku pochopili, že od vygenerovaných obrázků k pravidelnému pasivnímu příjmu nevede zkratka.
- Potřebujete zajímavé nápady i vnímavost vůči poptávce na trhu. Možná dokonce nebudete ochotni podvolit se módní vlně, ale v takovém případě nebude po vašich obrázcích poptávka.
- Vygenerované obrázky musíte umět převést do správného formátu, rozměrů a rozlišení.
- Musíte být dobrým marketérem, například abyste při nahazování obrázků do různých fotobank či promptů na web použili správná klíčová slova, aby vás potenciální zákazníci v moři jiných tvůrců našli. A také abyste se dokázali zviditelnit přes sociální sítě či placené reklamní kanály.
- V neposlední řadě je třeba mít sebekritický postoj. Díky masové dostupnosti AI nástrojů je na trhu velmi mnoho konkurentů. Má smysl produkovat obrázky jen proto, abyste na nich vydělali? Jakou mají uměleckou či grafickou hodnotu, jaký je váš vlastní vklad do nich?