Vladimír Pilný (Monitoruju.net, SmazaneDomeny.cz, BazarDomen.online) rozhovor

Naše webové stránky obsahují odkazy na partnerské weby. Pokud se prokliknete z našich stránek na stránky partnera a tam si zakoupíte jeho služby, obdržíme za zprostředkování provizi (Zjistit více informací). Tato forma spolupráce nijak neovlivňuje objektivnost našich recenzí. Každým nákupem přes proklik z našich stránek podpoříte naši redakci, abychom i do budoucna mohli tvořit kvalitní a užitečný obsah. Ďekujeme.

Důležité upozornění Všechny naše články píšou skuteční lidé. Nejsou to umělé texty od stroje.


WordPress Hero

Rozhovor: Vladimír Pilný (SmazanéDomény, Monitoruju)

Domainer, programátor a blogger. To je jen část z výčtu aktivit Vladimíra Pilného. Tenhle „kladenský flákač“ jak o sobě rád prohlašuje, vytvořil a úspěšně prodal už nejeden zajímavý webový projekt (např. Hostingy.net, ExpirovaneDomeny.cz). Dlouhodobě se snaží na svém blogu edukovat své čtenáře o doménách a webhostingu. A nejen o tom si budeme povídat v tomto rozhovoru.

Víme o tobě, že se aktivně věnuješ odchytu a prodeji domén. V ČR se jako jeden z mála domainerů občas veřejně podělíš o úspěchy v prodeji. Také aktivně publikuješ obsah o této problematice. Kdy jsi se tomu všemu začal věnovat a co tě na tom tak fascinuje? Proč myslíš, že se o tomto oboru tak málo publikuje?

Poprvé jsem se o doménách a jejich nákupu/prodeji dozvěděl ve svém prvním zaměstnání v roce 2010 a od té doby se tomu aktivně věnuji. Z té doby pochází i moje první .cz doména, na které mám do dnešního dne blog a tou je wladass.cz.

Co se týče četnosti publikací na téma domén v ČR, tak to je otázka, která mě trápí už delší dobu. Je škoda, že se o prodejích moc nemluví a že je nás jen pár, kteří se tom aktivně věnujeme. Většina domainerů totiž není moc sdílná k informacím o prodejích. Buď to nepotřebují a nebo to prostě nechtějí ventilovat. Za mě je to velká škoda, je to téma o kterém by se dalo psát donekonečna.

Není tajné, že jsi se kromě online projektů věnoval i podnikání ve fyzickém světě (v dopravě a v prodeji vína). Kde se ti víc dařilo? Kde naopak podnikání ztroskotalo? Máš v plánu nějaké další offline podnikání? Které projekty tě baví víc (online nebo offline) a proč?

Ano je to pravda, měl jsem autodopravu téměř 2 roky, ale to mě prostě přestalo bavit. Faktorů tam bylo více. Od zaměstnanců, přes časovou náročnost, až k postupné averzi na tento obor. Ta společnost samozřejmě funguje dál a velice se jí daří, ale nebylo to nic pro mě. Mě prostě baví online svět, protože je to dle mého názoru svět neomezených možností. Co se týče vinotéky, tak to byla jen sezónní záležitost a bylo to strašně dávno. Proč to ztroskotalo to si už nepamatuju. Baví mě online a myslím si, že to tak už zůstane.

Vladimír Pilný

O ČR se ví, že jsou tady 2-3 silné subjekty, které chytají domény ve velkém. Pokud například expiruje nějaká dobrá/hodnotná doména, tak normální člověk ani zkušenější domainer nemají šanci ji odchytit. Jak vidíš trh s doménami v ČR? Je zde reálná šance uživit se doménami nebo je to spíše lepší přivýdělek?

Můžeme být konkrétní. U nás ve velkém chytá Forpsi, Wedos a o něco méně Daukce a TELE3. Další společnosti mají minimální zastoupení a tam přesná čísla nevím. Obyčejný člověk může vyzkoušet Daukci. K ostatním nemá šanci se dostat.

Co se týče domainingu na plný úvazek a otázce, zda se tím dá uživit, tak samozřejmě ano. Domény lze monetizovat různými způsoby, ať už samotným prodejem, nebo obnovením obsahu expirované domény a nebo parkingem. Tam je to s českým trafficem trošku složitější, ale myslím si, že to vždy záleží na konkrétním člověku a jeho schopnostech. Mě se prodeje celkem daří a jen v lednu jsem prodal domény za téměř 50tis.

Když už mluvíme o odchytu expirovaných domén: proč zde podle tebe nefunguje pořádná služba, která by dokázala konkurovat systémům na odchyt největších domainerů? Je to pouze o financích?

Odchyt domén závisí na dvou faktorech. Prvním důležitým faktorem je databáze domén, protože k úspěšnému odchytu potřebujete znát domény, které expirují. Takže existují různé databáze (ve většině případů soukromé), které zobrazují domény, které mohou být uvolněny. Na většinu těchto databází jsou nasazené metriky z různých nástrojů (MOZ, Ahrefs, Majestic aj.), aby se na první pohled dalo domény filtrovat podle určitých metrik. Ne vždy ale tyto faktory hrají rozhodující roli.

Druhou věcí je registrátor. To je velice důležitá položka a tady se už bavíme o financích. Je potřeba být registrátor, abyste domény mohli registrovat a posílat requesty na domény, které budou smazány. V drtivé většině případů u odchytů rozhodují vteřiny, takže tady můžeme s klidem vyloučit pokusy o odchyty přes veřejné API od registrátorů, tudy cesta nevede. U zajímavějších domén jde během vteřiny i o několik requestů a to všechno stojí peníze. Základní sazba pro registrátora je 25tis requestů měsíčně a pak dle počtu domén. Co doména, to 100 requestů do registru. Nutno podotknout, že tyto requesty se dají využít na veškerou operací s doménou (contact:info, contact:update, contact:check, contact:create, contact:delete, nsset:info, nsset:update, nsset:check, nsset:create, nsset:delete, domain:info, domain:update, domain:check, domain:create, domain:renew, domain:delete, keyset info, update, check, create a delete). Všechny další requesty nad rámec přidělených jsou zpoplatněny. Cena jednoho requestu je pak 0,1kč za každý request navíc.

Takže ano, odchyt domén je o vědomostech (co a kdy expiruje) o financích (pokrytí počtu requestů) a o systému na odchyt napojeném přímo na registr. 

Je u nás běžné dražení existujících domén? Proč lepší prodeje probíhají v soukromí?

Aukce domén probíhají na Daukci a Subregu a něco málo na Webtrhu. Nicméně spousta domén se prodá soukromě a to především už z důvodu, který jsem nastínil výše. Řada domainerů nemusí (už se o nich ví) nikde publikovat svoje domény na prodej. Prostě čekají na nabídky. Ono je to při vyšším počtu i administrativně náročnější, takže věřím i tomu, že na nějaké aktivní nabízení domén k prodeji prostě není čas.

Tvé portfolio projektů je zdá se velmi široké. Co nebo kdo tě inspiruje a motivuje k další práci?

Oborů ve svých projektech mám opravdu mnoho, ale nejvíce mě baví projekty kolem domén a hostingů. Živí mě to a zároveň mě to baví a to je důležité. Poslední dobou mě hodně nakoplo to, že mám kancl s Jardou a už jen “nesedím” doma, ale fyzicky jedu do kanclu. Co se týče motivace, tak největší motivaci mám teď “na cestě” a to mě poslední dobou hodně nabíjí a žene dopředu 🙂 .

Je známo, že sdílíte kancelář s Jardou Pajskrem, který spolupracuje i s Webhosting Centrum. Oba pracujete v Kladně. Jak vypadá tamní online/marketingová scéna?

Na Kladně jsme největší markeťáci, to je přeci jasné 🙂 . Na Kladně je pár reklamních agentur, které se snaží do online prostředí proniknout, ale dle mého názoru se hodí maximálně tak na offline reklamu a v online světě jim to moc nejde.

Co ti vzala nebo přinesla covidová krize?

No vzala. Vzala hodně. Byl jsem zvyklý mít docela pestrý osobní život, který je díky covidu dosti omezený. V podstatě nesportuji (hrál jsem hokejbal, fotbal, florbal) a v hospodě jsem nebyl ani nepamatuji. Další věcí je rodina, která mi chybí úplně nejvíce.

A covid krize mi dala další možnost, jak zapracovat na své online propagaci a projektech, protože se do tohoto prostředí přidalo více lidí, než tu byli před krizí.

Člověk by neměl moc polemizovat nad tím, co bylo nebo nebylo, ale co bys doporučil začínajícím podnikatelům nebo svému mladšímu já, kdyby jsi mohl cestovat v čase zpátky do minulosti? Čeho by jsi se rozhodně vyvaroval?

Doporučil bych vytrvalost. Protože ne každý úspěch a výsledek přijde hned. To vidím i u sebe. Jsem v online prostředí  přes 11 let a stále se učím nové věci, potkávám nové lidi a zkouším nové projekty a nástroje. Takže rozhodně vytrvalost.

A čeho bych se vyvaroval? Asi zbrklosti. S tou já bojuji neustále 🙂 .

Znám tě jako člověka, který se dokáže v online světě velmi dobře prodat. Píšeš a sdílíš na sociálních sítích hodně informací o svých projektech, plánech a úspěších. Myslíš, že má tato tvoje otevřenost zásadní vliv na úspěch tvého podnikání? A má veřejná sebeprezentace nějaké negativní stránky?

S negativitou jsem se zatím moc nesetkal, pokud se tedy budeme bavit o prezentaci těchto věcí. Naopak si myslím, že to řadu lidí dokáže oslovit, protože nepíšu jen o úspěchu, ale dokážu popsat i problémy a neúspěchy. Třeba články o prodaných/odchycených doménách, které jsem psal v lednu, přivedly dva nové zákazníky na odchyty a to je bezva.

Je mi jasné, že za 11 roků v online si už vytvořil mnoho projektů. Proto by mě zajímalo, jestli si ještě vzpomeneš na svůj úplně první projekt

Tak úplně první byl můj blog, který funguje už od roku 2010 a další významnějším byl projekt Monitoruju.net, který taky pořád funguje 🙂 .

Navážem na předchozí otázku. Na který projekt si za celou dobu podnikání nejvíc pyšný a proč?

To se nedá asi říci. Hodně se mi daří s Monitoruju.net a z těch novějších asi SmazaneDomeny.cz a Alkobazar.cz a především ten alkobazar.cz se rozeběhl velice slušně.

Kdo nic nedělá ani nic nezkazí. Co považuješ za svůj největší fail za celou dobu podnikání?

Nevím, jestli to nebude znít nějak povrchně, ale nevím jestli mám nějaký vyložený fail. Podnikání, které mě nebavilo jsem opustil, projekty, které mě nebavili jsem prodal, takže si s tím dokážu vždy poradit.

Na sociálních sítích se často prezentuješ jako flákač a lenoch. Na druhou stranu je za tebou viditelný kus práce. A to i s výsledky. Zaregistroval jsem, že máš teď období, kdy sypeš z rukávu projekt za projektem. Jak to ve skutečnosti je? Jsi flákač nebo člověk, co umí efektivně naložit se svým časem a díky tomu se může více flákat? Jak vypadá tvůj běžný efektivní a jak flákací den? 🙂

On je to takovej brand už 🙂 . Spousta lidí se mě na to ptá a nebo na to někde v diskuzi naráží a to mě baví. Dokonce se mě na to ptal i jeden ředitel při online pohovoru, který jsem v nedávné době absolvoval. Naopak si cením těch lidí, kteří ví, že to není pravda a dokážou si to nějakým způsobem dohledat. Už je to taková hra 🙂 .

Můj každodenní start začíná kávou a tam se to celé rozhoduje – jaký ten den bude 😀 .

Ale ne, dokážu svoji práci uzpůsobit a monetizovat takovým způsobem, že mám spoustu času na to “flákání” a dokážu za poměrně krátkou dobu a jednoduchým způsobem vydělat dost peněz, takže mi tento komfort dovoluje se flákat a věnovat se tomu, co mě baví.

Z vlastní zkušenosti vím, že online podnikání přináší mimo úspěchu i hodně povinností, stresu a málo času na rodinu i koníčky. Jak řešíš rovnováhu mezi rodinou, volným časem a prací?

Tohle je strašně těžký nastavit. Jsou dny, kdy u práce sedím od rána do večera – pořád v ruce mobil, odepisování na emaily a zprávy a jsou dny, kdy si na to ani nevzpomenu. Od tý doby, co máme s Jardou kancelář, tak se snažím opravdu pracovat pouze v ten čas, kdy jsem v kanclu a doma minimálně. Ale jak sám asi znáš, tak když se něco pokazí, tak je potřeba to řešit a hned. Nicméně si myslím, že jsem teď v daleko menším stresu, než jsem býval dříve, takže se to nějakým způsobem uklidnilo, ale i já sám vidím, že se někdy nechám unést a přistihnu se, jak v deset večer řeším něco pracovního. Žena nadává a to mě občas donutí přestat a nechat to na druhý den 🙂 .

Máš nějaký současný nebo připravovaný projekt, kterým by jsi se chtěl pochlubit?

V hlavě jich pár mám, ale prozrazovat nebudu. Spíše se teď chci soustředit na úpravu těch stávajících a to především mému nejnovějšímu projektu a to jsou smazanedomeny.cz tam je ještě hodně práce a hodně nových funkcích v záloze.

Jaké máš plány do budoucna? Co bys chtěl, aby tě živilo?

Chtěl bych především vytrvat v tom, co dělám. Baví mě to a to je pro mě nejdůležitějším faktorem při volbě práce a zaměření.

Vladimíre děkujeme, že sis našel čas na rozhovor. Ať se Ti i nadále daří.

5/5 - (5 votes)

WooCommerce pluginy pro české a slovenské prostředí

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..