Naše webové stránky obsahují odkazy na partnerské weby. Pokud se prokliknete z našich stránek na stránky partnera a tam si zakoupíte jeho služby, obdržíme za zprostředkování provizi (Zjistit více informací). Tato forma spolupráce nijak neovlivňuje objektivnost našich recenzí. Každým nákupem přes proklik z našich stránek podpoříte naši redakci, abychom i do budoucna mohli tvořit kvalitní a užitečný obsah. Ďekujeme.
Důležité upozornění Všechny naše články píšou skuteční lidé. Nejsou to umělé texty od stroje.
Rozhovor: Jiří Lexa (UPgates)
Přinášíme Vám rozhovor s Jiřím Lexou, který vede marketingové oddělení ve společnosti EVici webdesign s.r.o., která stojí za oblíbenou českou e-shopovou platformou UPgates. V rozhovoru se s námi Jiří podělil o několik zajímavosti z historie a ze zákulisí platformy, nejbližší plány společnosti, ale také o jeho pohled na budoucnost e-commerce v Česku a na Slovensku.
Jak vznikl nápad pro vznik UPgates? / Co vás vedlo k vytvoření nástroje UPgates?
Nápad se zrodil v hlavě našeho CEO a majitele, Ing. Jana Rataje. Původně se s týmem lidí okolo něj věnovali tvorbě webů na zakázku. Postupem času začali klienti požadovat také tvorbu e-shopů. Zprvu je budovali rovněž individuálně, na míru klientům. Tým ale došel k tomu, že by bylo lepší nabídnout systém, který mohou najednou využívat klidně tisíce klientů. A proto před více než 10 lety začal vznikat krabicový e-shop systém, dnešní UPgates.
Z toho jak poznáme UPgates my, je to silný nástroj se vším, co se dle nás dá od e-shopu chtít. Co vnímáte vy jako nejdůležitější pro zákazníky vaší platformy?
Jsme moc rádi, že nás takto vnímáte. Osobně si myslím, že pro zákazníky je nejdůležitější to, že mají hotový a připravený systém. Prostě obecně využívají výhod pronájmu e-shopu. Všechno funguje a je vyladěné. Administraci se naučí ovládat za chvilku. Když chtějí a myslí to s online podnikáním vážně, můžou u nás mít e-shop spuštěný na ostré verzi a doméně klidně za den. A věřte nebo ne, takové případy můžu z vlastní zkušenosti potvrdit.
Jaké si myslíte, že jsou nejsilnější stránky vaší platformy, které Vás odlišují od konkurenčních řešení?
Hlavní výhodou jsou grafická nastavení e-shopu a jejich rozmanitost. Díky našemu konfigurátoru si každý uživatel může skládat grafiku jednoduše sám, bez kódování. Kombinací jsou tisíce. Nad rámec modulu Designer může ale uživatel také řešit individuální úpravy v kódu. Když si s nimi neporadí sám, vybere si z našich partnerských agentur.
Další obrovskou výhodou jsou jazykové mutace, kterých u nás můžete mít neomezený počet. Jejich správa je jednoduchá, vše v jedné administraci. Zároveň je maximálně komfortní a uživatelsky přívětivá.
V UPgates klienty nevážeme smluvně. Nemáme žádné výpovědní lhůty, sankce apod. Přijde nám to prostě nefér. Proto na pronájem neposkytujeme “množstevní” slevy, abychom zahnali klienta smluvně do pasti na několik let.
Chcete se dozvědět více o e-shopové platformě UPgates? Tak si přečtěte naši podrobnou recenzi.
Výhodou jsou i funkce. Nejen, že jich nabízíme nepřeberné množství, ale také jsou všechny v ceně u všech tarifů. Žádné doplácení, když za pár měsíců zjistíte, že vám některé moduly chybí a neumíte bez nich fungovat. Ušetří to také práci s výběrem tarifu. Nikdo se nechce hodiny probírat tabulkami funkcí.
E-shopy na UPgates mají možnost dokoupit si aplikace nebo pluginy od externích vývojářů v obchodě “marketplace”. Jak často využívají zákazníci marketplace a je zájem i ze strany vývojářů?
Na Marketplace máme více než 100 agentur, některé z nich mají status partnera UPgates. Nabízejí vesměs služby. Případně již naprogramované doplňky, které si koupíte a agentura je jednoduše aplikuje na váš e-shop. Poptávek je zde v průměru několik denně.
Co se týče aplikací a propojení, ty se snažíme klientům v maximální možné míře nabízet zdarma. Žádné poplatky za napojení. Propojení neustále vyjednáváme nová a v tomto roce jich přibylo přibližně 30. Stejně tak děláme maximum, abychom rozšiřovali síť spolupracujících agentur. Klientů je více a více a už kapacitně nezvládáme dělat jim individuální úpravy. Prioritou je systém, jeho vývoj a posun po technické stránce.
Daří se vám obstát i na zahraničních trzích? Jaké procento klientů tvoří zahraniční klienti/e-shopy?
V minulém roce jsme se více pustili do Slovenska. Udělali jsme slovenské stránky, administraci. Také jsme začali na Slovensko cílit marketingově. Aktuálně je odtud přibližně polovina nově příchozích. Celkový podíl slovenských e-shopů je u nás okolo 15% a pomalu stoupá. Máme také několik klientů z Polska nebo třeba i Austrálie. Spíše se ale snažíme nabízet českým a slovenským hráčům expanzi na zahraniční trhy.
Jaké jsou vaše plány na expanzi do zahraničí?
Momentálně se neplánujeme rozrůst do nových zemí. Chceme se více usadit na Slovensku a také si ukrojit co největší podíl e-shopů u nás. Kvůli našim konkurenčním výhodám k nám klienti z jiných řešení přecházejí v podstatě na denní bázi. Tudíž je to vše jen otázkou času.
Využívají e-shopy postavené na UPgates často multijazyčnost a multiměnovost, kterou platforma nabízí?
Využívají a hojně. 4 z 5 e-shopů u nás mají více jazyků a měn. Nejčastější je kombinace slovenštiny a češtiny. Většinou mívají jazyky na samostatné doméně. Další časté mutace jsou pro Polsko, Německo, Rumunsko, Maďarsko a Slovinsko. Máme i e-shopy, které prodávají ve více než 10 jazycích. Vše přes jeden admin.
Co si myslíte, že je nedoceněnou funkcionalitou UPgates, kterou by jste doporučil vašim zákazníkům využívat?
V návaznosti na to, co padlo v předchozích otázkách, to jsou nejspíš právě jazykové mutace. Minimálně to Slovensko je za mě základ, do kterého by měl jít každý náš klient. Sebemenší e-shop si takhle může snadno rozšířit oblast prodeje. Mnoho podnikatelů si ale stále vybírá systém, který jim toto neumožňuje a dlouhodobě jim tak brání v růstu.
Už delší dobu je mezi začínajícími online podnikateli velmi oblíbený dropshipping. Jak je tomu v případě Vaší platformy s jeho podporou? A kolik takých e-shopů u Vás provozujete?
Dropshipping u nás klienti řeší napojením na dodavatelské feedy. Toho využívá 40 % e-shopů běžících na UPgates. Propojit jde snadno například i jednotlivé e-shopy na našem řešení. Toho klienti také využívají.
Máte v plánu ještě nějaké nové funkce nebo vylepšení, na které by se mohli vaši klienti těšit?
Krom modulu Pokladny vyloženě nové funkce nechystáme. Pokladna zdokonalí a maximálně zjednoduší symbiózu kamenné prodejny a e-shopu. Jinak plánujeme mnoho vylepšení a dotažení stávajících funkcí. Důležité bude také rozšíření API. A určitě napojení na platební brány, kterých máme připravených několik. Půjde jak o splátkové metody, tak o metody opožděných plateb. Některé z nich se aktuálně finalizují. Všechny tyto věci pak budou součástí velké aktualizace systému. Ta půjde ven ještě v tomto roce.
Provoz e-shopu je také velmi náročný na technickou infrastrukturu. Zajišťujete hostování a správu serverů vlastními silami, nebo máte partnera, který se Vám o to stará? A můžete sa podelit i o nějaká zajímavá čísla a parametry potřebné pro provoz Vaší platformy?
Servery nám poskytuje Linode. Je jedním z největších poskytovatelů na světě. Díky této spolupráci můžeme e-shopům nabídnout bezproblémový a hladký běh se skvělou rychlostí načítání. Výpadky zde prakticky neexistují. Jednou za čas probíhá plánovaná odstávka v rámci údržby. Vždy je to v nočních hodinách a v řádech desítek minut. Klienty na to dopředu informujeme a není to žádný problém.
Chybami se člověk učí. Udělali jste během vývoje Vaší platformy nějakou zásadní chybu nebo špatné rozhodnutí, které by stálo za zmínku a ovlivnilo nějak pozitivně budoucí směřování platformy?
Bylo spousta spíše menších chyb. Myslím si, že žádná strategického charakteru. Směřování firmy jde konzistentně stále stejným směrem. Menšími chybami na té dlouhé cestě bylo to, že se několikrát programovaly zbytečné funkce, které nevyužilo tolik zákazníků. Implementovali jsme třeba čínskou platební bránu, kterou nikdy nikdo nepoužil. Viděli jsme v tom potenciál, jeden z našich klientů se bránu chystal využít. Nicméně přes množství byrokratických a technických problémů, které podnikání v Číně přináší, se nic z toho nerealizovalo.
Pozorujete nějaké změny ve vašem oboru v souvislosti s COVIDem 19? Jaké?
Ano. A velké. U nás COVID 19 ještě zvýšil exponenciální růst, který poslední rok a půl zaznamenáváme díky vlivu marketingových a obchodních činností. Podnikatelé masivně přecházejí do online světa. A tento trend bude podle všeho pokračovat i do budoucna. Bez ohledu na koronavirus. Takže příští rok se máme určitě na co těšit.
Je něco, co byste chtěl odkázat našim čtenářům?
Aby se e-shopů a online prodeje nebáli. Už dávno to není něco, co by bylo pouze pro vyvolené. S touto myšlenkou vzniklo i naše řešení. Internetový obchod dnes může mít opravdu každý. Během chvilky a za pár korun měsíčně. A vůbec ne na úkor kvality nebo designu a funkcí. E-shop je dnes nedílnou součástí. A ano, svůj podíl na tom má také koronavirus. Některým podnikatelům internetový obchod jejich stávající byznys rozšíří, jiné zachrání od krachu. A to dle mého názoru hlavně díky krabicovým pronájmům, jako je třeba ten náš.
Jiřímu děkujeme, že si našel čas na rozhovor a UPgates přejeme mnoho nových spokojených klientů.