Branding: Jak jej správně uchopit?

Branding: Jak jej správně uchopit?

Značka je jednou z nejdůležitějších součástí firmy, ač se to nemusí někdy zdát. Představuje cenu, kvalitu, životní styl i trend daného odvětví. Co ovšem značka všechno obsahuje a jak se s ní správně pracuje? To si zde všechno řekneme.

TIP REDAKCE
V souvislosti s propagací vašich značek vás může zajímat to, jaké jsou aktuální trendy online marketingu a také články z kategorie optimalizace pro vyhledávače.

Branding není brand

V prvé řadě je nejdůležitější zabrousit do teoretické části značky i brandingu a říct, kde přesně je ten rozdíl. Značka nebo také brand je obsažena v každé firmě. Může být tvořena logem, názvem, heslem nebo třeba i sloganem, ovšem obsahuje i mnohem více.

Jeden z českých brand poradců Jakub Michl říká, že „brand je duší vaší firmy, vašeho produktu nebo služby“.

Jinde můžeme zase najít jiný termín: „brand je taková obchodní značka, která má na trhu jméno a u zákazníka váhu“ (zdroj).

Branding je však zcela něco úplně jiného. Samotná Wikipedie říká, že „branding představuje komplex všech úkonů, které vedou k budování úspěšného brandu“.

Server Podnikatel.cz tvrdí, že „branding je proces tvorby a používání vizuální identity značky“.

Pro správné rozdělení, co je brand a co branding, můžeme říci, že brand je značka a branding je věda o značce.

Nejsou brandy jako brandy
Ikdyž mají taky své značky, takovéto brandy jsme zrovna nemysleli

Je to mnohem víc

Branding jakožto věda o značce neřeší jen logo nebo název, ale jde mnohem hlouběji. Branding řeší vizi značky, její poslání, vizuály spojené se značkou, logo, název, design ale i způsob komunikace. Představuje celý systém hodnot, který je potřeba dodržovat.

Branding přitom neexistuje jen v roli firem, ale můžeme se s ním setkat i na úrovni států. Často se mluví o německé přesnosti a kvalitě, francouzském stylu nebo španělské vášni. To všechno je výsledkem brandingu, který nám říká, jak máme danou značku chápat.

Co ovšem máme dělat pro brand a jak s ním máme pracovat?

Vytvořte vizuální identitu značky

Nechte si navrhnout vlastní logo i nápis. Ve stejném duchu se ovšem musí nést také webové stránky nebo vizitky a to včetně barev. To vám zajistí sjednocení stylu a vaše výstupy budou vypadat mnohem lépe. Chcete to zkusit sami? Vyzkoušejte Tailor Brands, který vám v začátcích pomůže.

Zaměřte se na reklamu a komunikaci

Reklama je v dnešní době velice důležitá, protože zajišťuje, aby o vás lidé věděli. To, jak váš produkt nebo službu prezentovat správně veřejnosti, však zajišťuje vaše komunikace. Zamyslete se nad ní, protože styl vaší komunikace pro mladé lidi by měl být určitě jiný než pro důchodce.

Konstrukce výrobků a obalů

Víte, proč ještě stále nemáme mléko v sáčku? Je to nepraktické, může se to protrhnout a krabice se lépe skladují. To jsou přesně důvody, které byste také měli brát v potaz při konstrukci vašeho výrobku nebo obalu. Dbejte ovšem také na správnou vizuální identitu.

Na obal dávejte značku a pečlivě vybírejte barvy. Stejně jako je krabice mléka vždy bílá, což symbolizuje samotné mléko, nebo modrá kvůli svěžesti a čerstvosti, tak i vaše barvy musí dávat smysl. Černá je neutrální, zlatá a stříbrná představují luxus, zelená přírodu a červená teplo nebo vášeň.

TIP REDAKCE
Levného grafika pro podobné úkoly můžete snadno najít třeba na portálu Stovkomat.cz.

Stanovte si správnou cenu

Cena je tím nejdůležitějším, podle čeho se bude zákazník rozhodovat. Mnoho z nás ji má spojenou i s kvalitou – levné výrobky jsou méně kvalitní než ty drahé. Určete si tedy výrobní náklady na produkt a přiřaďte mu následně i ziskovou marži, která zabezpečí vaše podnikání v dobách krize a bude korelovat s vaším brandem.

Brand vás odlišuje od konkurence a opakovaně uspokojuje potřeby vašich zákazníků. Dbejte o něj, protože produkty nebo služby se časem mění, ale značka zůstává.

Příběh jménem Ford Motors

Ford je americký nadnárodní korporace, která vyrábí automobily. Firma byla založena rokem 1903 Henry Fordem a za dobu svého působení si prošla mnoha brandovými změnami.

Ford je první automobilkou, která zavedla pásovou výrobu, díky které si mohli automobily dovolit i lidé z nižších vrstev. Díky tomu Ford prodával rekordní počet automobilů každý rok. Kvůli tomu se stal ikonou automobilového průmyslu 20. století. Značka Ford dodnes symbolizuje americkou kvalitu a sílu, která je obsažena v jejich motorech.

Ford Motors v dnešní době sponzoruje veliké sportovní utkání a dbá na dlouhé, kvalitní vztahy s americkou veřejností, které jsou založeny na emocích, což je pro USA typické.

Samotné logo prošlo mnoha změnami. Podpis Ford vyobrazuje osobní vztah, neboť ne každý se vám na produkt podepíše. Podpis lze brát také jako důkaz kvality, protože jestli jste o kvalitě přesvědčeni, tak se za ní zaručíte třeba i svým podpisem. Modrá barva v logu je příjemnou barvou, která v nás může evokovat ochranu k životnímu prostředí, což však u aut můžeme vyloučit. Modrá barva je však také v symbolu Michiganu, kde Ford začínal. Stát je totiž plný jezer. Mimoto je modrá barva také ve vlajce USA a lze ji považovat za jednu z národních barev.

Logo Ford Motor Company
Logo firmy Ford Motor Company (zdroj)

Hloupost, říkáte si? No, možná. Drobné detaily v barvách, podpis, slogan, životní příběh, logo i produkt. To vše totiž vytváří váš brand, je toho ale mnohem více. Branding totiž není jenom věda, je to VĚDA, která zajistí přežití vaší firmy a spojí vás s veřejností.

Nejcennější značky světa

Při vytváření vaší značky se můžete inspirovat i ve světě. Forbes pravidelně vytváří žebříček nejhodnotnějších značek světa stejně jako miliardářů. Najdete ho zde. Americké značky stále v žebříčku vedou, ale jsou stále více doháněny těmi čínskými nebo i korejskými, jako je například SAMSUNG.

Přehled nejcennějších značek světa podle časopisu Forbes
Nejcennější značky světa podle časopisu Forbes

Forbes bohužel netvoří žebříček českých značek, ale kdyby jo, najdeme zde Škoda Auto, Pilsner Urquell, Baťu, Kofolu nebo Mattoni. Jsou to značky, které každý z nás zná. Jsou to značky, které mají historii a životní příběh. Jsou to značky, na které jsme všichni hrdí. Nedáme na ně dopustit.

Závěr

Teď už víte, jaký je rozdíl mezi brandem a brandingem. Dozvěděli jste se, jak práci s nimi alespoň v základních rysech uchopit a jak s nimi pracovat. Prosím, řízení brandu nepodceňujte ve své firmě a věnujte mu dostatečnou pozornost. Brand je totiž to, co vás spojuje se zákazníkem a na co zákazník nedá dopustit, jako je tomu třeba u firmy Ford. Inspirujte se tedy příběhy významných značek a všímejte si jejich vztahů s veřejností.

Newsletter

Získej novinky jako první!

Přihlášení bylo úspěšné.

Něco se pokazilo. Zkuste se přihlásit znovu.

(2 hlasů, průměr: 4,00 z 5)
Loading...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..