Naše webové stránky obsahují odkazy na partnerské weby. Pokud se prokliknete z našich stránek na stránky partnera a tam si zakoupíte jeho služby, obdržíme za zprostředkování provizi (Zjistit více informací). Tato forma spolupráce nijak neovlivňuje objektivnost našich recenzí. Každým nákupem přes proklik z našich stránek podpoříte naši redakci, abychom i do budoucna mohli tvořit kvalitní a užitečný obsah. Ďekujeme.
Důležité upozornění Všechny naše články píšou skuteční lidé. Nejsou to umělé texty od stroje.
Recenze: iDoklad, jak jednoduše se dá fakturovat?
Obsah
Za dobu, co jsem na volné noze, jsem každý rok zkoušel jiný fakturační systém. Vyzkoušel jsem jich už opravdu hodně. Asi by mě nemělo už nic překvapit, ale přišel jsem k iDoklad. To je nástroj pro vystavování faktur. V této recenzi vám ukážu, jak vám ušetří spoustu času a stresu při papírování, které my podnikatelé a freelanceři musíme ze zákona dělat.
Rovnou píšu, že nejsem účetní, jsem OSVČ neboli živnostník-podnikatel na volné noze. Ročně vystavím okolo stovky faktur stálým i jednorázovým klientům. U fakturačního nástroje mě zajímá především jeho jednoduchost, automatizace, rychlé statistiky a přehlednost. Všechny ostatní problémy jsou tady pro mojí účetní.
iDoklad je fakturační nástroj, který vám pomůže s vystavováním faktur, hlídáním plateb, také třeba s generováním podkladů pro daňové přiznání a se spoustou dalších věcí, jakým nerozumím, ale kvůli kterým vás bude pro iDoklad milovat vaše účetní.
V první řadě musím jednoznačně vyzdvihnout jednoduchost nástroje a možnost vystavovat faktury kdekoliv jste. iDoklad má samozřejmě svoje webové rozhraní, ve kterém vystavujete faktury online bez potřeby cokoliv instalovat do počítače. Mě tohle neskutečně vyhovuje, protože celý den vlastně pracuji v internetovém prohlížeči, takže když chci fakturovat, tak kliknu na záložku iDoklad a rovnou vystavuju fakturu. Navíc se mi tam faktury ukládají do cloudu, což s instalovaným softwarem není úplně samozřejmá věc.
Při fakturování jde o peníze, ty jsou vždycky až na prvním místě. Potřebuju o nich mít dokonalý přehled. Proto se mi líbí, že má iDoklad aplikace pro iOS a Android. Aplikace jsou plnohodnotné fakturační nástroje, takže v nich nejde jen o přehledy, ale také s nimi v pohodě vystavíte a odešlete fakturu. Vyzkoušet si to ostatně můžete sami zdarma.
Hlavní funkce iDoklad
Od fakturačního nástroje čekám, že mi usnadní práci. Nejsem účetní, jsem podnikatel, takže se nechci babrat v nějakých složitých nastaveních. Zároveň žijeme v moderní době, takže chci, aby bylo všechno automatizované. iDoklad tohle umí.
Vytváření faktur online
To je funkce, kterou potřebuje každý podnikatel a živnostník. U iDokladu se mi líbí, jak snadno v něm jdou ukládat nové kontakty. Nemusíte kvůli tomu chodit do speciální záložky, ale nového zákazníka zvládnete přidat už při vytváření faktury.
Při vystavování nové faktury buď zadáte název kontaktu, který už v seznamu máte, nebo musíte založit nový kontakt, abyste měli na faktuře všechny náležitosti. Nemusíte kvůli tomu odcházet z faktury. Stačí zadat IČO subjektu, iDoklad si sám načte data z ARES a uloží je do potřebných políček.
Pokud tedy vložíte do políčka pouze IČO, tak se otevře okno s automaticky předvyplněným kontaktem. Tam už upravíte detaily, jako kontaktní osoby, délku splatnosti a podobně. Kontakt se uloží do vašeho adresáře kontaktů. Pro příště jej máte předvyplněný a už ho můžete hledat podle názvu.
Vyplníte IČ nového klienta nebo si ho vyberete z adresáře, napíšete, co fakturujete, za kolik a zbytek doplní iDoklad automaticky.
Se svým starým systémem jsem si vždy vystavil fakturu, pak ji vložil do mailu a odeslal zákazníkům. V iDoklad je na tohle chytrá funkce, se kterou fakturu odešlete přímo z nástroje na zadaný kontakt. Můžete si upravit předmět i text e-mailu. To mi hrozně usnadňuje práci. Nemusím nikde v e-mailovém programu dohledávat kontakt, psát obsah mailu, ale všechno už mám poruce ve fakturačním nástroji.
Nástěnka přehledů a hlídání cashflow
To je vlastně rychlý přehled o příjmech a výdajích v efektivní srozumitelné formě. Tahle nástěnka je to první, co uvidíte po přihlášení do systému. Nemusíte si přehledy neustále propočítávat na kalkulačce. Od toho je tu prostě fakturační nástroj. Ten to dělá dobře a neomylně.
Na nástěnce najdete další rychlé přehledy. Například plátci DPH tam mají rychlý přehled evidence DPH. To není můj případ, tak tam nic nemám. Každopádně hned pod tím je přehled limitu plátce DPH. Systém mi hlídá, jestli už se náhodou nemám stát plátcem DPH. Je to zase další věc, kterou můžu pustit z hlavy, a nemusím na ni myslet.
Hlídání plateb a propojení s bankou
Až si iDoklad pořídíte, tak si ho propojte se svojí bankou. Fakturační nástroj za vás bude hlídat přijaté platby a párovat je s fakturami. No a díky tomu pak dokáže automaticky rozesílat poděkování za platby nebo upomínky.
Když nad tím přemýšlím, děkujete zákazníkům za platby? Asi ne, protože to manuální psaní e-mailů jen zdržuje. Tady si tuhle opomínanou záležitost můžete nechat automatizovat a díky tomu zlepšovat vztahy se zákazníky.
Výkazy pro úřady
Noční můra všech OSVČ, to je papírování s finančním úřadem. Jsem si jistý, že tohle je věc, kterou na iDoklad oceníte ze všeho nejvíc. Fakturační systém vám vygeneruje podklady k daňovému přiznání z příjmů fyzických osob – ať už daníte paušálem, nebo vedete daňovou evidenci. Také umí vytvořit podklady pro přiznání k DPH.
Navíc je možné s minimálním úsilím odevzdávat kontrolní a souhrnná hlášení. Stačí pouhá tři kliknutí, a to díky přehlednému zaznamenávání vystavených a přijatých faktur, dobropisů, a pokladních dokladů.
Přístup pro účetní a propojení s účetním software
Stačí několik kliknutí, a můžete účetního přidat jako nového uživatele. Toto mu umožní přímý přístup k výpisům vystavených a přijatých faktur, prodejním dokladům a dalším dokumentům, aniž byste museli tyto informace předávat osobně nebo e-mailem.
Účetní tak může na dálku ověřit správnost dokladů a stáhnout si potřebná data kdykoliv je to potřeba, což eliminuje nutnost ručního přepisování z tištěných faktur a snižuje riziko chyb.
iDoklad můžete propojit přímo s vaším účetním softwarem. To umožní automatický přenos dat do vašeho účetního systému. iDoklad je kompatibilní se systémy, jako jsou Money S3, S4, S5, Pohoda a Vario.
Propojení se softwarem od Solitey nevyžaduje technickou expertízu. Stačí několik kliknutí a systémy jsou synchronizovány. Pokud používáte účetní systém od jiného poskytovatele, můžete si stáhnout a nainstalovat příslušný doplněk zdarma.
Kolik stojí iDoklad
iDoklad je možné používat zdarma, což potěší začínající podnikatele. Problém je, že můžete mít v adresáři pouze 5 kontaktů, nebudete moct používat mobilní aplikaci, no a s automatizací to taky nebude žádná sláva, protože nebudete mít párování plateb ani automatické upomínky.
Jo a pozor na to, tohle chybí i v Základním placeném tarifu. Zdarma i Základní tarif jsou dobré pro začínající podnikatele nebo pro příležitostné fakturanty.
Většina OSVČ, freelancerů a podnikatelů zamíří s výběrem rovnou k Oblíbenému tarifu nebo Prémiovému tarifu.
Tyhle dva se od sebe liší cenou, ale hlavně počtem uživatelů, se kterými iDoklad sdílíte. Také je tady rozdíl v počtu dotazů přes API. iDoklad můžete propojit se svým e-shopem nebo dalšími softwary. Na přenos 1 500 faktur můžete měsíčně využít 7 500 dotazů, na 15 000 faktur pak 75 000 dotazů.
Propojení iDoklad s dalšími systémy
Integrací iDokladu do vašeho systému eliminujete potřebu ručního přenosu informací mezi různými platformami.
Například můžete zefektivnit správu vašeho e-shopu, pokud jej provozujete na platformách jako Shopify, oXyShop nebo WooCommerce. Automatizací procesů, jako je odesílání objednávek a faktur, se vyhnete manuálnímu přepisování dat a získáte lepší přehled.
Navíc můžete iDoklad propojit s aplikací Profi Účtenka, čímž proměníte svůj mobil nebo tablet v plnohodnotnou pokladnu – ideální řešení pro prodej na trzích nebo festivalech. iDoklad tak umožňuje snadné rozšíření o další aplikace a jejich funkce, jako je zálohování účtenek ve fakturačním programu a snadné přetáhnutí ceníku do Profi Účtenky.
Další užitečné propojení nabízí integrace iDokladu s aplikacemi Costlocker, Freelo, Merk a CRM od Raynetu.
Seznam aplikací a systémů, se kterými lze iDoklad propojit:
Klady a zápory
Klady (+) | Zápory (-) |
---|---|
+ Maximální možná úspora času při fakturaci díky automatizaci | - Omezená kompatibilita s bankami - ne všechny banky jdou spárovat |
+ Napojení na oblíbené e-shopové platformy | |
+ Tarif pro začínající podnikatele (tarif Zdarma tak beru) | |
+ Generování výstupů pro finanční úřad |
Závěrečné shrnutí
Jako freelancer, který ročně vystavuje do stovky faktur, oceňuji především jednoduchost a intuitivnost. S iDokladem mohu vystavovat faktury kdekoliv, a to jak přes webové rozhraní, tak i přes mobilní aplikaci. Osobně samozřejmě nejvíc vystavuju přes web, ale aplikaci mám pro rychlé získání přehledů o přehledech plateb, zpožděných plateb a o stavu cashflow.
Automatizace mi šetří čas spojený s fakturací a papírováním. Automatické párování plateb s fakturami a poděkování za platby, to jsou věci, které prostě nemusím řešit. Navíc odesílání faktur je s iDokladem hračka. Nemusím přecházet do e-mailového klienta, ale odesílám faktury přímo z fakturačního nástroje. To se mi fakt líbí.
Celkově můžu říct, že iDoklad je ideálním řešením pro freelancery a podnikatele, kteří hledají efektivní a snadno použitelný fakturační nástroj.